יום חמישי
י"ח אדר ב' התשפ"ד
יום חמישי
י"ח אדר ב' התשפ"ד

חיפוש בארכיון

הלכות סוכה, גודלה וצורת הדפנות, ז-יא

ז. שיעור הסוכה מעיקר הדין צריך להיות לפחות שבעה על שבעה טפחים [לחזו"א בערך 70 על 70 ס"מ, ולגר"ח נאה בערך 60 על 60 ס"מ], חוץ מהסדינים והקישוטים [כלומר, שיעור זה צריך להיות נקי מסדינים וקישוטים], אלא אם כן אמר 'איני בודל מהם כל שבעה' שאז אין הסדינים והקישוטים ממעטים מהשיעור.

ח. אמנם, למעשה, יש לבנות סוכה יותר גדולה, שיהיה נח לישון בה, ולכן אם יש לו סוכה קטנה – ישאיר מקום פתוח שהרגליים יוכלו להיות מחוץ הסוכה, וכך יוכל לישון נח כאשר ראשו ורובו בסוכה.

ט. גם בסוכה גדולה, צריך להקפיד שלא יהיו פינות שהם צרות ואין בהם ז' על ז' טפחים. ולכן אם מניח בסוכה ארון או שיש עמוד באמצע הסוכה ולכן בין הארון והדופן יש פחות מז' על ז' טפחים אין לאכול או לישון שם [אבל השולחן יכול להיות שם]. וכן סוכה גדולה שיש בה זוית, ובזוית אין ז' על ז' טפחים, אין לאכול ולישון בזוית זו.

י. צריך שיהיה דוקא ז' על ז' טפחים, אבל אם יש ברוחבה ששה טפחים, אפילו אם הסוכה ארוכה מאוד, הסוכה פסולה.

יא. סוכה עגולה, צריך שיהיה בתוכה שיעור של ריבוע ז' על ז' טפחים. ולא מחשבים לפי השטח הכולל, אלא צריך שיהיה בה ריבוע של ז' טפחים על ז' טפחים. ובסוכה כזו אפשר לשבת בכולה, וגם בצדדים, מפני שאין המקום צר שם.

 

"וּלְקַחְתֶּם לָכֶם בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן פְּרִי עֵץ הָדָר כַּפֹּת תְּמָרִים וַעֲנַף עֵץ עָבֹת וְעַרְבֵי נָחַל" "בַּסֻּכֹּת תֵּשְׁבוּ שִׁבְעַת יָמִים" (ויקרא כג, מ,מב)