יום שלישי
ח' ניסן התשפ"ד
יום שלישי
ח' ניסן התשפ"ד

חיפוש בארכיון

מסכת אבות, פרק ג, משניות טו-טז

משנה טו: הַכֹּל צָפוּי, וְהָרְשׁוּת נְתוּנָה, ובְטוֹב הָעוֹלָם נִדּוֹן. וְהַכֹּל לְפִי רֹב הַמַּעֲשֶׂה:

משנה טז: הוּא הָיָה אוֹמֵר, הַכֹּל נָתוּן בָּעֵרָבוֹן, וּמְצוּדָה פְרוּסָה עַל כָּל הַחַיִּים. הַחֲנוּת פְּתוּחָה, וְהַחֶנְוָנִי מַקִּיף, וְהַפִּנְקָס פָּתוּחַ, וְהַיָּד כּוֹתֶבֶת, וְכָל הָרוֹצֶה לִלְווֹת יָבוֹא וְיִלְוֶה, וְהַגַּבָּאִים מַחֲזִירִים תָּדִיר בְּכָל יוֹם, וְנִפְרָעִין מִן הָאָדָם מִדַּעְתּוֹ וְשֶׁלֹּא מִדַּעְתּוֹ, וְיֵשׁ לָהֶם עַל מַה שֶּׁיִּסְמוֹכוּ, וְהַדִּין דִּין אֱמֶת, וְהַכֹּל מְתֻקָּן לַסְּעוּדָה:

משנה טו: הַכֹּל צָפוּי – כל מעשי בני האדם ידועים לקדוש ברוך הוא, אפילו מה שנעשה בחדרי חדרים, וְהָרְשׁוּת נְתוּנָה לו לנהוג כרצונו, אלא שה' יודע כיצד יבחר. ובְטוֹב הָעוֹלָם נִדּוֹן – ואין הקדוש ברוך הוא דן את האדם רק על פי מעשיו, אלא על פי טובו של ה', ובמידת החסד. וְהַכֹּל לְפִי רֹב הַמַּעֲשֶׂה – מעלת האדם נקנית מתוך שעושה את המעשים הטובים פעמים רבות, ולכן יש יתרון לאדם הנותן אלף פעמים מטבע לצדקה, שקונה בכך מידת הנדיבות אלף פעמים, יותר מהנותן בפעם אחת אלף מטבעות, שעשה רק מעשה אחד.

משנה טז: הוּא [-רבי עקיבא] הָיָה אוֹמֵר, דרך משל על כל חיי העולם הזה, הַכֹּל נָתוּן בָּעֵרָבוֹן – כל מה שנוטל האדם מחפצי העולם הזה הוא ערב על כך, ועתידים לגבות ממנו זאת, וּמְצוּדָה פְרוּסָה עַל כָּל הַחַיִּים – מיתה נגזרה על כל בני האדם, ואין מי שיוכל להימלט מגזירה זו. הַחֲנוּת פְּתוּחָה – הרי העולם כמו חנות הפתוחה לכל מי שירצה להכנס, וְהַחֶנְוָנִי מַקִּיף – הקדוש ברוך הוא מניח לבני אדם ליטול כל חפציהם, לטוב ולרע, ואינו נפרע מיד, וְהַפִּנְקָס פָּתוּחַ, וְהַיָּד כּוֹתֶבֶת מה שנטל כל אחד, וְכָל הָרוֹצֶה לִלְווֹת יָבוֹא וְיִלְוֶה – יטול כל חפצו בהקפה, וְהַגַּבָּאִים מַחֲזִירִים תָּדִיר בְּכָל יוֹם – מן השמים בודקים בכל יום את מעשי האדם, וְנִפְרָעִין מִן הָאָדָם בין מִדַּעְתּוֹ, והיינו שמבין על מה באו עליו הייסורים, וחוזר בתשובה, וְשֶׁלֹּא מִדַּעְתּוֹ, והיינו כשאינו מכיר בחטאו, ואינו חוזר בתשובה, וְיֵשׁ לָהֶם עַל מַה שֶּׁיִּסְמוֹכוּ בכך שנפרעים מן האדם, שנסמכים על מידת הדין, וְהַדִּין דִּין אֱמֶת, שאין הקדוש ברוך הוא בא בטרוניא עם בריותיו, ואינו מעניש את האדם יותר משיעור חטאו, וְהַכֹּל מְתֻקָּן לַסְּעוּדָה – כל הדברים הללו הם הכשר והכנה לחיי העולם הבא, שאפילו הרשעים מזומנים לחיי העולם הבא, לאחר שיענישו אותם על חטאיהם.

 

"אֵין הַגָּלֻיּוֹת מִתְכַּנְּסוֹת אֶלָּא בִּזְכוּת הַמִּשְׁנָיוֹת. אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, הוֹאִיל וְאַתֶּם מִתְעַסְּקִים בַּמִּשְׁנָה כְּאִילּוּ אַתֶּם מַקְרִיבִים קָרְבָּן". (ויקרא רבה)