יום שישי
י"ט אדר ב' התשפ"ד
יום שישי
י"ט אדר ב' התשפ"ד

חיפוש בארכיון

מסכת בבא בתרא, פרק ח, שיעור 216

ח) בהמת חטאת שנתערבה בבהמות שלמים, ירעו הכל עד שיפול בהן מום, ויביא בשווי דמי היפה [-היקרה] שבהן שלמים, ובשווי דמי היפה שבהן חטאת. ואם קדם והקריב חטאת אחרת על אותו חטא שהפרישה לו, כולן ימותו.

ט) וכן אם נתערבו מעות המוקדשות לקרבן חטאת במעות המוקדשות לקרבן אשם, לוקח שתי בהמות אחרות, ומחלל את דמי חטאת בכל מקום שהוא נמצא על הבהמה שהוא מייחד עתה לחטאת, ואת דמי האשם בכל מקום שהם על הבהמה שהוא מייחד עתה לאשם, ואף שלא ידוע אילו מעות מיוחדות לאשם ואילו לחטאת אין בכך כלום, שהרי עתה יצאו כל המעות לחולין, ואילו הבהמות מבוררות מי חטאת ומי אשם. ואם כבר קרבה חטאתו על ידי שהביא בהמה אחרת, אף שיכול לחלל את המעות של האשם על בהמה, אך נשארו במעות דמי החטאת, ולכן יוליך את כל המעות לים המלח. ואם כבר קרבה אשמו על ידי בהמה אחרת, אם כן אף שיחלל את דמי החטאת על בהמה מסוימת, עדיין ישארו במעות דמי האשם ואינו יכול לחללם, ויפלו הכל לנדבה.

 

"גָּדוֹל מִכּוּלָּם רַב יִצְחָק בְּרַבִּי יַעֲקֹב בֶּן אַלְפַאסִי... חִבֵּר הֲלָכוֹת כְּמוֹ תַּלְמוּד קָטָן, וּמִימוֹת רַב הַאי לֹא נִמְצָא כָּמוֹהוּ גָּדוֹל בְּחָכְמָה." (ספר יוחסין)