יום שישי
י"ט אדר ב' התשפ"ד
יום שישי
י"ט אדר ב' התשפ"ד

חיפוש בארכיון

מסכת יבמות, פרק יא, משנה ג

משנה ג: חָמֵשׁ נָשִׁים שֶׁנִּתְעָרְבוּ וַלְדוֹתֵיהֶן, הִגְדִּילוּ הַתַּעֲרוֹבוֹת וְנָשְׂאוּ נָשִׁים וָמֵתוּ, אַרְבָּעָה חוֹלְצִין לְאַחַת, וְאֶחָד מְיַבֵּם אוֹתָהּ. הוּא וּשְׁלשָׁה חוֹלְצִין לַאַחֶרֶת, וְאֶחָד מְיַבֵּם. נִמְצְאוּ אַרְבַּע חֲלִיצוֹת וְיִבּוּם לְכָל אַחַת וְאֶחָת:

משנה ג: משנתנו עוסקת במצוות יבום במקום שיש ספק מי הוא האח האמיתי של המת [ונקטה דוקא מקרה של 'חמש' נשים, כיון שמעשה כזה אירע בזמן גזירות השמד, שהתחבאו במקום אחד, והתערבו ולודתיהן של חמש נשים]. חָמֵשׁ נָשִׁים שֶׁילדו חמשה בנים, ונִּתְעָרְבוּ וַלְדוֹתֵיהֶן, ולא ידוע מי הוא בנה של כל אשה, ולכל אחת מהנשים היה בן נוסף שידוע שהוא שלה, ונמצא שיש כאן חמשה בנים ודאיים, ולכל אחד מהם יש חמשה שהם ספק אֶחָיו [אך ודאי שרק אחד מהם הוא אחיו באמת, והשאר אינם אחיו], הִגְדִּילוּ הַתַּעֲרוֹבוֹת, וְנָשְׂאוּ נָשִׁים, וָמֵתוּ החמשה הודאיים ללא בנים, ונשותיהן צריכות יבום או חליצה מאחי המת, אך אין ידוע מי מבין חמשת המסופקים הוא האח האמיתי שיכול להתירה ביבום או בחליצה, אַרְבָּעָה מתוך החמשה המסופקים חוֹלְצִין לְאַחַת מהנשים, וְאֶחָד מְיַבֵּם אוֹתָהּ, כיון שאם אחד מהארבעה היה האח האמיתי של המת, הרי הותרה בחליצה, ומותרת להנשא לכל אדם. ואם הוא האח האמיתי, הרי הוא מייבמה כדין. הוּא – אותו שייבם את הראשונה, וּשְׁלשָׁה נוספים, חוֹלְצִין לַאַחֶרֶת, וְאֶחָד מהספיקות מְיַבֵּם, וכן לכל אחת מהן, נִמְצְאוּ אַרְבַּע חֲלִיצוֹת וְיִבּוּם לְכָל אַחַת וְאֶחָת. [ואמנם לפי האמת היה ניתן לומר שארבעה מהספיקות יחלצו לכולן, והחמישי ייבם את כולן, שהרי כולן מותרות לו ממה נפשך, או מחמת החליצה, או שהן זקוקות לייבומו, אלא שנקטה המשנה אופן שבו יתכן שכל אחד מהם קיים מצוות יבום, אם הזדמנה לו אותה שהיא אשת אחיו].

 

"אֵין הַגָּלֻיּוֹת מִתְכַּנְּסוֹת אֶלָּא בִּזְכוּת הַמִּשְׁנָיוֹת. אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, הוֹאִיל וְאַתֶּם מִתְעַסְּקִים בַּמִּשְׁנָה כְּאִילּוּ אַתֶּם מַקְרִיבִים קָרְבָּן". (ויקרא רבה)