יום חמישי
י"ח אדר ב' התשפ"ד
יום חמישי
י"ח אדר ב' התשפ"ד

חיפוש בארכיון

מסכת עדיות, פרק ד, משנה יב

משנה יב: אָדָם שֶׁהוּא נָתוּן תַּחַת הַסְּדַק, בֵּית שַׁמַּאי אוֹמְרִים, אֵינוֹ מֵבִיא אֶת הַטֻּמְאָה. וּבֵית הִלֵּל אוֹמְרִים, אָדָם חָלוּל הוּא, וְהַצַּד הָעֶלְיוֹן מֵבִיא אֶת הַטֻּמְאָה:

משנה יב: אכסדרה הסגורה משלשת צדדיה, והצד הרביעי פתוח לגמרי, ויש בתקרתה סדק המחלק את כל התקרה לשניים, ובחלק הפנימי של האכסדרה מונח דבר טמא, ובחלק החיצוני, סמוך לפתח, מונחים כלים טהורים, והסדק שבתקרה מפריד ביניהם, אין הטומאה עוברת מהחלק הפנימי לחלק החיצוני, כיון שאין חיבור ביניהם. אמנם, אם היה מונח על רצפת האכסדרה, תחת מקום הסדק, כלי שיש בו חלל טפח, הרי הוא נחשב כמחבר את שני חלקי האכסדרה, והטומאה עוברת אל החלק החיצוני של האכסדרה, ומטמאת את הכלים, ואם היה זה אָדָם, שֶׁהוּא נָתוּן תַּחַת אותו הַסְּדַק, בֵּית שַׁמַּאי אוֹמְרִים, כיון שאין בו חלל טפח, אֵינוֹ מֵבִיא אֶת הַטֻּמְאָה. וּבֵית הִלֵּל אוֹמְרִים, אָדָם חָלוּל הוּא, שהרי יש בו בני מעיים שיש בחללם טפח, וסוברים בית הלל שאף חלל שבתוך הגוף נחשב חלל לענין זה. וְהַצַּד הָעֶלְיוֹן שבו נחשב כאהל על הצד התחתון, ומֵבִיא הוא אֶת הַטֻּמְאָה לחלק השני של האכסדרה.

 

"אֵין הַגָּלֻיּוֹת מִתְכַּנְּסוֹת אֶלָּא בִּזְכוּת הַמִּשְׁנָיוֹת. אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, הוֹאִיל וְאַתֶּם מִתְעַסְּקִים בַּמִּשְׁנָה כְּאִילּוּ אַתֶּם מַקְרִיבִים קָרְבָּן". (ויקרא רבה)