יום חמישי
י"ח אדר ב' התשפ"ד
יום חמישי
י"ח אדר ב' התשפ"ד

חיפוש בארכיון

מסכת עירובין, פרק ג, משנה ח

משנה ח: וְעוֹד אָמַר רַבִּי יְהוּדָה, מַתְנֶה אָדָם עַל הַכַּלְכָּלָה בְּיוֹם טוֹב רִאשׁוֹן וְאוֹכְלָהּ בַּשֵּׁנִי. וְכֵן בֵּיצָּה שֶׁנּוֹלְדָה בָרִאשׁוֹן, תֵּאָכֵל בַּשֵּׁנִי. וְלֹא הוֹדוּ לוֹ חֲכָמִים:

וְעוֹד דין אָמַר רַבִּי יְהוּדָה, כלכלה [-סל] של פירות טבל, שרוצה האדם להפריש מהם תרומות ומעשרות בראש השנה, והדבר אסור ביום טוב, מַתְנֶה אָדָם עַל הַכַּלְכָּלָה בְּיוֹם טוֹב רִאשׁוֹן – מפריש האדם תרומות ומעשרות מהכלכלה על תנאי, ואומר, אם היום הוא יום טוב האמיתי, לא תחול ההפרשה עד הערב, שהוא חול. ואם היום הוא חול, תחול ההפרשה עכשיו, וְאוֹכְלָהּ – אוכל את פירות הכלכלה בַּיום השֵּׁנִי של ראש השנה, כיון שממה נפשך חלה ההפרשה, או בראשון או בכניסתו של השני.

וְכֵן בֵּיצָה שֶׁנּוֹלְדָה בָּרִאשׁוֹן, תֵּאָכֵל בַּשֵּׁנִי, כי אף שביצה שנולדה ביום טוב אסורה בו ביום, הרי בשני ימים טובים של ראש השנה יש בודאי יום אחד שהוא חול, וממילא כשנולדה בראשון מותרת בשני ממה נפשך, אם הראשון היה חול, הרי לא נאסרה מעולם, ואם הראשון היה קודש, הרי השני חול, ומותרת בו. וְלֹא הוֹדוּ לוֹ חֲכָמִים, כיון שהם סוברים ששני ימים טובים של ראש השנה קדושה אחת הן, וכמו שהתבאר.

 

"אֵין הַגָּלֻיּוֹת מִתְכַּנְּסוֹת אֶלָּא בִּזְכוּת הַמִּשְׁנָיוֹת. אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, הוֹאִיל וְאַתֶּם מִתְעַסְּקִים בַּמִּשְׁנָה כְּאִילּוּ אַתֶּם מַקְרִיבִים קָרְבָּן". (ויקרא רבה)