יום שישי
י"ט אדר ב' התשפ"ד
יום שישי
י"ט אדר ב' התשפ"ד

חיפוש בארכיון

מסכת שבת, פרק יט, משנה ד

משנה ד: מִי שֶׁהָיוּ לוֹ שְׁנֵי תִינוֹקוֹת אֶחָד לָמוּל אַחַר הַשַּׁבָּת וְאֶחָד לָמוּל בַּשַּׁבָּת וְשָׁכַח וּמָל אֶת שֶׁל אַחַר הַשַּׁבָּת בַּשַּׁבָּת חַיָּב אֶחָד לָמוּל בְּעֶרֶב שַׁבָּת וְאֶחָד לָמוּל בַּשַּׁבָּת וְשָׁכַח וּמָל אֶת שֶׁל עֶרֶב שַׁבָּת בַּשַּׁבָּת רַבִּי אֱלִיעֶזֶר מְחַיֵּב חַטָאת וְרַבִּי יְהוֹשֻׁעַ פּוֹטֵר:

משנתנו מבארת את דינו של אדם שמל בשבת בטעות תינוק שלא היה צריך למולו. ויש להקדים שאף שמילה דוחה את השבת, היינו רק מילה ביום השמיני, אך מילה שלא בזמנה [בין לאחר היום השמיני, שיש בכך מצוה, ובין קודם היום השמיני, שאין בכך מצוה], אינה דוחה את השבת:
מִי שֶׁהָיוּ לוֹ שְׁנֵי תִינוֹקוֹת, אֶחָד היה צריך לָמוּל אַחַר הַשַּׁבָּת, ובשבת עדיין לא עברו עליו שמונה ימים, וְאֶחָד – התינוק האחר, היה צריך לָמוּל בַּשַּׁבָּת, שזהו יום השמיני ללידתו, וְשָׁכַח – טעה ביניהם, וּמָל אֶת התינוק שֶׁל אַחַר הַשַּׁבָּת, בַּשַּׁבָּת, חַיָּב חטאת, שהרי עשה חבורה בתינוק, ואין בכך מצוה כלל, שהרי קודם היום השמיני אין כל מצוה במילה.

דין נוסף, אם היו לו שני תינוקות, אֶחָד לָמוּל בְּעֶרֶב שַׁבָּת, ועדיין לא מלו אותו, וְאֶחָד לָמוּל בַּשַּׁבָּת, וְשָׁכַח וּמָל אֶת התינוק שֶׁל עֶרֶב שַׁבָּת, בַּשַּׁבָּת, רַבִּי אֱלִיעֶזֶר מְחַיֵּב חַטָאת, כיון שמילה זו אינה דוחה את השבת, וְרַבִּי יְהוֹשֻׁעַ פּוֹטֵר, כיון שהיה טרוד בקיום מצוה הדוחה את השבת, והיינו במילת התינוק שזמנו למול בשבת, וטעה וקיים מצוה, והיינו מילת התינוק שכבר עבר היום השמיני שלו, ואף שמצוה זו אינה דוחה את השבת, מכל מקום באופן כזה אין חיוב חטאת.

 

"אֵין הַגָּלֻיּוֹת מִתְכַּנְּסוֹת אֶלָּא בִּזְכוּת הַמִּשְׁנָיוֹת. אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, הוֹאִיל וְאַתֶּם מִתְעַסְּקִים בַּמִּשְׁנָה כְּאִילּוּ אַתֶּם מַקְרִיבִים קָרְבָּן". (ויקרא רבה)