יום שישי
י"ט אדר ב' התשפ"ד
יום שישי
י"ט אדר ב' התשפ"ד

חיפוש בארכיון

מצוה תר) להציל הנרדף אפילו בנפשו של רודף

פרשת כי תצא

"וקצותה את כפה, לא תחוס עינך" (דברים כה יב)

מצוות עשה להציל את הנרדף מיד מי שירדפהו להורגו, ואפילו בנטילת נפש הרודף, כלומר, שאנו מצווים להרוג את הרודף, אם לא נוכל להציל את הנרדף באופן אחר, ועל זה נאמר 'וקצותה את כפה לא תחוס עינך'.

משרשי המצוה, לפי שה' ברוך הוא ברא העולם ורצה בישובו, וישוב העולם מתקיים בתשועת החלש מיד חזק ממנו. ועוד, כי הנרדף לעולם עיניו ולבו אל השם להושיעו מיד רודפו, וכענין שכתוב 'והאלקים יבקש את נרדף', כלומר הנרדף מבקש לאלקים ומתחנן אליו, על כן ציונו הקדוש ברוך הוא לעזור לו.

ונוהגת מצוה זו בכל מקום ובכל זמן, באנשים ובנשים. והעובר על זה, והיה יכול להציל הנרדף ולא הצילו באחד מאבריו של רודף, או אפילו אם היה יכול להצילו רק בנטילת נפשו של הרודף ולא עשה כן, הרי זה ביטל עשה זה, מלבד שעבר על שני לאוין, שהן לא תחוס עינך, ולא תעמוד על דם רעך, ועונשו גדול מאד כאילו הוא עצמו איבד נפש מישראל.

 

"דָּרַשׁ רַבִּי שִׂמְלַאי, שֵׁשׁ מֵאוֹת וּשְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה מִצְווֹת נֶאֶמְרוּ לוֹ לְמֹשֶׁה, שְׁלֹשׁ מֵאוֹת וְשִׁשִּׁים וְחָמֵשׁ לָאוִין כְּמִנְיַן יְמוֹת הַחַמָּה, וּמָאתַיִם וְאַרְבָּעִים וּשְׁמוֹנָה עֲשֵׂה כְּנֶגֶד אֵיבָרָיו שֶׁל אָדָם". (מכות כג:)