יום שישי
י"ט אדר ב' התשפ"ד
יום שישי
י"ט אדר ב' התשפ"ד

חיפוש בארכיון

פרק שלישי, ה-ו

הלכות תשובה  /  פרק שלישי

ה) בשעה ששוקלין עונות אדם עם זכיותיו, אין מחשבין עליו עון שחטא בו תחלה, ולא עוון שני, אלא משלישי ואילך, אם נמצאו עונותיו משלישי ואילך מרובין על זכיותיו, אזי גם אותם שתי עונות ראשונים מצטרפים, ודנין אותו על הכל. ואם נמצאו זכיותיו שכנגד עונותיו אשר מעון שלישי ואילך מרובים יותר, מעבירים כל עונותיו ראשון ראשון, לפי שהשלישי נחשב ראשון מאחר שכבר נמחלו השנים הראשונים, וכן הרביעי הרי הוא ראשון שכבר נמחל השלישי, וכן עד סופן של כל עוונותיו. במה דברים אמורים, ביחיד, שנאמר 'הן כל אלה יפעל א-ל פעמים שלש עם גבר', אבל הצבור שחטא, תולין להן עון ראשון שני ושלישי, שנאמר 'על שלשה פשעי ישראל, ועל ארבעה לא אשיבנו', וכשמחשבין להן על דרך זה מחשבין להן מעוון רביעי ואילך.

הבינונים, אם היה בכלל מחצה עונות שלהן עוון שלא הניח תפילין מעולם, דנין אותו כפי חטאו, ויש לו חלק לעולם הבא. וכן כל הרשעים שעונותיהן מרובים מזכויותיהם, דנין אותן כפי חטאיהם, ויש להן חלק לעולם הבא, לפי שכל ישראל יש להם חלק לעולם הבא, אף על פי שחטאו, שנאמר 'ועמך כולם צדיקים לעולם יירשו ארץ', 'ארץ' זו האמורה כאן הרי היא משל, כלומר, ארץ החיים, והוא העולם הבא. וכן חסידי אומות העולם, יש להם חלק לעולם הבא.
ו) ואלו הן האנשים שאין להן חלק לעולם הבא, אלא נכרתים ואובדין ונידונין על גודל רשעם וחטאתם לעולם ולעולמי עולמים, המינים, והאפיקורוסין, והכופרים בתורה, והכופרים בתחיית המתים ובביאת הגואל, המורדים ומחטיאי הרבים, והפורשין מדרכי צבור, והעושה עבירות ביד רמה בפרהסיא כיהויקים מלך יהודה, והמוסרים, ומטילי אימה על הצבור שלא לשם שמים, ושופכי דמים, ובעלי לשון הרע, והמושך ערלתו [ולהלן יבואר עניינו של כל אחד מחטאים אלו].

 

"שׁוּבוּ בָּנִים שׁוֹבָבִים אֶרְפָּה מְשׁוּבֹתֵיכֶם הִנְנוּ אָתָנוּ לָךְ כִּי אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ" (ירמיהו ג כב)