יום חמישי
י"ח אדר ב' התשפ"ד
יום חמישי
י"ח אדר ב' התשפ"ד

חיפוש בארכיון

שיעור 247, ספר יחזקאל, פרק לב, יד-טז

יד אָ֚ז אַשְׁקִ֣יעַ מֵֽימֵיהֶ֔ם וְנַֽהֲרוֹתָ֖ם כַּשֶּׁ֣מֶן אוֹלִ֑יךְ נְאֻ֖ם אֲדֹנָ֥י יְהוִֽה׃ טו בְּתִתִּי֩ אֶת־אֶ֨רֶץ מִצְרַ֜יִם שְׁמָמָ֣ה וּנְשַׁמָּ֗ה אֶ֚רֶץ מִמְּלֹאָ֔הּ בְּהַכּוֹתִ֖י אֶת־כָּל־י֣וֹשְׁבֵי בָ֑הּ וְיָֽדְע֖וּ כִּֽי־אֲנִ֥י יְהוָֽה׃ טז קִינָ֥ה הִיא֙ וְק֣וֹנְנ֔וּהָ בְּנ֥וֹת הַגּוֹיִ֖ם תְּקוֹנֵ֣נָּה אוֹתָ֑הּ עַל־מִצְרַ֤יִם וְעַל־כָּל־הֲמוֹנָהּ֙ תְּקוֹנֵ֣נָּה אוֹתָ֔הּ נְאֻ֖ם אֲדֹנָ֥י יְהוִֽה׃

 

֍              ֍               ֍

 

(יד) אָז אַשְׁקִיעַ מֵימֵיהֶם של כל העמים שסביבות מצרים, וְנַהֲרוֹתָם כַּשֶּׁמֶן אוֹלִיךְ, בהשקט ובשלווה, וזהו משל לכך שמאותו זמן שחרבה מצרים לא היה מי שיטול את השפע של כל העמים שהיו סביבה, נְאֻם ה' אֱלֹהִים.

(טו) וכל זה יהיה בחורבן השלישי והאחרון של מצרים, בְּתִתִּי אֶת אֶרֶץ מִצְרַיִם שְׁמָמָה וּנְשַׁמָּה, אֶרֶץ מִמְּלֹאָהּ – הארץ תהיה שוממה מאותם דברים שהיא עתה מלאה בהם, בְּהַכּוֹתִי אֶת כָּל יוֹשְׁבֵי בָהּ, וְיָדְעוּ כִּי אֲנִי ה'.

(טז) ומכל המשלים הללו, על שלש המפלות, יעשו קינה, ועל המפלה הראשונה שנמשלה בה מצרים לכפיר ותנין (פסוקים ב'-ו') אומר קִינָה הִיא, וְקוֹנְנוּהָ המצריים בעצמם. ועל המפלה השניה, בה בא האויב לתוך מצרים, שאמר על כך בדרך מליצה שיכבו כוכבי השמים ולא יאירו להם השמש והירח (פסוק ז'), אומר, בְּנוֹת הַגּוֹיִם תְּקוֹנֵנָּה אוֹתָהּ, כי באותה מלחמה נפלו גם עמים רבים שהיו סביבות מצרים, ואז בנות הגוים תְּקוֹנֵנָּה קינה כללית, על מפלת מצרים ומפלת שאר העמים הסמוכים אליה. ועל המפלה השלישית, שנמשלה לחושך ואפילה (פסוק ח'), ובה נעשתה מצרים שממה, אומר, עַל מִצְרַיִם וְעַל כָּל הֲמוֹנָהּ תְּקוֹנֵנָּה אוֹתָהּ, כלומר, בנות הגוים הסמוכים תקוננה קינה מיוחדת על מצרים בעצמה שנחרבה לגמרי, אך מהמצריים עצמם לא ישאר מי שיקונן, כי כולם יאבדו באותה מלחמה, נְאֻם ה' אֱלֹהִים.

 

"וְדִבַּרְתִּי עַל הַנְּבִיאִים, וְאָנֹכִי חָזוֹן הִרְבֵּיתִי, וּבְיַד הַנְּבִיאִים אֲדַמֶּה" (הושע יב יא)