יום חמישי
י"ח אדר ב' התשפ"ד
יום חמישי
י"ח אדר ב' התשפ"ד

חיפוש בארכיון

שיעור 344, ספר יחזקאל, פרק מא, ג-ד

ג וּבָ֣א לִפְנִ֔ימָה וַיָּ֥מָד אֵֽיל־הַפֶּ֖תַח שְׁתַּ֣יִם אַמּ֑וֹת וְהַפֶּ֨תַח֙ שֵׁ֣שׁ אַמּ֔וֹת וְרֹ֥חַב הַפֶּ֖תַח שֶׁ֥בַע אַמּֽוֹת׃ ד וַיָּ֨מָד אֶת־אָרְכּ֜וֹ עֶשְׂרִ֣ים אַמָּ֗ה וְרֹ֛חַב עֶשְׂרִ֥ים אַמָּ֖ה אֶל־פְּנֵ֣י הַֽהֵיכָ֑ל וַיֹּ֣אמֶר אֵלַ֔י זֶ֖ה קֹ֥דֶשׁ הַקֳּדָשִֽׁים׃

 

֍              ֍               ֍

 

(ג) וּבָא לִפְנִימָה, אל בית קדש הקדשים, וַיָּמָד אֵיל הַפֶּתַח – מדד את עובי הפתח מימין ומשמאל לכניסה לקדש הקדשים, והיה עובי הכתלים שם ממזרח למערב שְׁתַּיִם אַמּוֹת, וְהַפֶּתַח – השער עצמו, שניתן לפותחו ולסוגרו, היה שֵׁשׁ אַמּוֹת, וְרֹחַב הַפֶּתַח כולו, מצפון לדרום, היה שֶׁבַע אַמּוֹת, באופן שלא היה השער סוגר את כל חלל הפתח, אלא נשארה אמה אחת ששם היתה פרוכת [ולהלן פסוק כ"ג יבואר שהיו שני שערים שניתן לפותחם ולסוגרם, אחד בחלק החיצוני של עובי אותם שתי אמות, סמוך להיכל, ואחד בחלק הפנימי של עובי אותם שתי אמות, סמוך לקדש הקדשים. ובפתח החיצוני היה השער נסגר מימין לשמאל של הנכנס שש אמות, ובאמה השביעית, השמאלית, הדרומית, היתה הפרוכת. ובפתח הפנימי היה השער נסגר משמאל לימין של הנכנס שש אמות, ובאמה השביעית, הימנית, הצפונית, היתה הפרוכת, באופן שהכהן הגדול היה נכנס בפרוכת הדרומית, מהלך לימינו, מדרום לצפון, באותו חלל שתי אמות שבין שני השערים, ונכנס בפרוכת הצפונית לתוך קדש הקדשים].

(ד) וַיָּמָד אֶת אָרְכּוֹ של קדש הקדשים, ממזרח למערב, עֶשְׂרִים אַמָּה. וְרֹחַב עֶשְׂרִים אַמָּה מצפון לדרום, אֶל פְּנֵי הַהֵיכָל, שאף רוחב ההיכל היה עשרים אמה מצפון לדרום, וַיֹּאמֶר אֵלַי, זֶה קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים, כלומר, רק מקום זה של עשרים אמה על עשרים אמה קדוש בקדושת קדש הקדשים, אך אותן שתי אמות שבין שני השערים והפרוכות, אינו נחשב לקדש הקדשים, אלא קדוש בקדושת ההיכל.

 

"וְדִבַּרְתִּי עַל הַנְּבִיאִים, וְאָנֹכִי חָזוֹן הִרְבֵּיתִי, וּבְיַד הַנְּבִיאִים אֲדַמֶּה" (הושע יב יא)