יום שישי
י"ט אדר ב' התשפ"ד
יום שישי
י"ט אדר ב' התשפ"ד

חיפוש בארכיון

שער אהבת ה', פרק שני (ב)

השער העשירי, שער אהבת ה'

פרק שני

כבר זרזה אותנו התורה בענין זה של אהבת ה', שנאמר 'ואהבת את ה' אלקיך בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאדך', והטעם שפירט הכתוב את הדברים, כיון שיש הבדל בין בני האדם בענינים אלו, יש מי שמתנדב בגופו ובממונו אך חס הוא על כבודו, ויש מי שמתנדב בממונו וכבודו וחס על גופו, ויש מי שמתנדב בגופו וכבודו וחס על ממונו, ולכן פרטה התורה שיש לאהוב את ה' גם בדבר הקשה על האדם.

ועוד אפשר לפרש את הפסוק הזה, ביחס למה שבני אדם מוכנים להקריב עבור אהבתם, כי יש מי שמתנדב לרצון אהובו בממונו בלבד. ויש מי שמתנדב לרצון אהובו בגופו ובממונו. ויש מי שמתנדב לרצון אהובו בממונו וגופו ונפשו. וזרז הנביא ע"ה באהבת הבורא יתעלה, שתהיה כוללת הנפש והגוף והממון, שיתנדב האדם בכל זה באהבת הבורא יתעלה, ולא יהיה קמצן בדבר מהם אצל רצון האלהים יתברך.

ועוד יש לפרש את הפסוק 'בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאדך', שידבק האדם באהבת האלקים בסתר, ולהראותה בגלוי, עד שתתברר מן המאמין אמיתת אהבתו לאלקים בין בסתר ובין בגלוי, באותו ערך שוה ונכון.

ועוד יש לפרש את הלשון 'בכל לבבך ובכל נפשך', שתהיה כל אהבתך והשתדלותך לשמו, ואל תשתף עם אהבתו אהבת זולתו, ואם תאהב זולתו, תהיה זו אהבה שה' רוצה בה, כדי שתהיה אהבה זו חלק מאהבת ה'. ולכן אמר לשון 'בכל' בכל אחד מהם, שלא תשתף עם אהבת ה' אהבת דברים אחרים.

 

"חִיפַּשְׂתִּי עַל חוֹבוֹת הַלְּבָבוֹת מִן הַשֵּׂכֶל וּמִן הַכָּתוּב וּמִן הַקַּבָּלָה... וּמָצָאתִי שֶׁהֵם יְסוֹדֵי כָּל הַמִּצְווֹת"  (הקדמת המחבר)