יום חמישי
י"ח אדר ב' התשפ"ד
יום חמישי
י"ח אדר ב' התשפ"ד

חיפוש בארכיון

שער הבטחון, פרק שני

השער הרביעי, שער הבטחון

פרק שני

כפי שהתבאר, הבא לבטוח באחר, צריך להתבונן מה היא התועלת שיוכל להשיג בבטחון זה. וכאשר נתבונן נמצא שיש שבעה דברים, שכאשר יתקיימו – יתכן שיבטח האדם באחד מהברואים: א. הרחמים והחמלה והאהבה, כי כאשר יידע האדם שחברו מרחם וחומל עליו, יבטח בו, ותנוח נפשו עליו בכל ענין שיבקשנו לטרוח עבורו. ב. מלבד אהבתו, יידע הבטוח שאותו שהוא בוטח בו אינו מתעלם ממנו, ולא מתעצל בעשיית רצונו, אלא הוא משתדל וטורח בעשיית חפציו. ג. אף לאחר שהלה אוהבו, וטורח בחפציו, יש צורך שיהיה חזק, ולא ינצחוהו אחרים ולא ימנעוהו מלעשות רצונו. ד. צריך שאותו אחד יידע מה באמת מועיל לאותו אדם הבוטח בו, ולא ייעלמו ממנו אפילו דברים נסתרים הטובים עבורו. ה. שינהיג את האדם הבוטח בו מלידתו ועד יום מותו, ולא תיפסק דאגתו לטובת הבוטח בו ביום מן הימים. ו. שיהיו כל עניניו של הבוטח מסורים בידו, ולא יוכל אדם אחר להזיק לו או להועיל לו, אלא יהיה הכל תלוי באותו שהוא בוטח בו. ז. שיהא אותו שהוא בוטח בו נדיב ובעל חסד בתכלית, ומיטיב אפילו למי שאינו ראוי לכך, ולא תיפסק נדיבותו לעולם. ומי שיתקיימו בו כל התנאים הללו, ודאי ראוי לבטוח בו בטחון גמור.

כאשר נתבונן נראה שדברים אלו אינם מתקיימים כלל בשום נברא, אלא רק בקדוש ברוך הוא, שהוא מרחם על בריותיו, ואינו מתעלם מצרכיהם, והוא חכם ולא ינוצח, והוא מנהיג את האדם כל ימיו, מלידתו ועד מותו, ואין מי שיכול לגרום לאדם תועלת או נזק מלבד הבורא יתברך, ונדיבותו כוללת וחסדו סובב את כל הבריאה. וכאשר יתברר דבר זה לאדם, ותתחזק הכרתו באמיתת חסד הבורא, יבטח בו, וימסור ויניח את הנהגתו ביד ה', ולא יחשוד שנהגו עמו מן השמים שלא כדין, ולא יתקצף על מה שה' בחר עבורו, וכמו שאמר דוד המלך, 'כוס ישועות אשא ובשם ה' אקרא', 'צרה ויגון אמצא ובשם ה' אקרא'.

 

"חִיפַּשְׂתִּי עַל חוֹבוֹת הַלְּבָבוֹת מִן הַשֵּׂכֶל וּמִן הַכָּתוּב וּמִן הַקַּבָּלָה... וּמָצָאתִי שֶׁהֵם יְסוֹדֵי כָּל הַמִּצְווֹת"  (הקדמת המחבר)