יום חמישי
י"ח אדר ב' התשפ"ד
יום חמישי
י"ח אדר ב' התשפ"ד

חיפוש בארכיון

שער הפרישות, פרק שלישי (ד)

השער התשיעי, שער הפרישות

פרק שלישי

אמנם יש בני אדם הפורשים מעניני העולם הזה שלא לשם שמים, אלא כדי להשיג תועלת בעניני העולם הזה, וגם הם מחולקים לשלש כתות: א. הכת הראשונה, אנשים אשר חסמו את תאוות נפשותם מלהשיג קצת מהתענוגים, כדי שיצא להם שם שהם פרושים, וישבחו אותם באמונה ובחסד, והם מחניפים באמונה ובפרישות כדי שיבטחו בהם בני אדם ויפקידו אצלם ממונם, ויגלו להם סודותם, ויוכלו להזיקם. ואנשים אלו הם הכת הרעה שבכל כתות בני אדם, ויותר רחוקה מן האמת ומגונה מכולם. ב. הכת השניה, אנשים שמצאה ידם מעט מהון העולם, וכאשר ראו מהירות אבידת הממונות והתהפכות הענינים, עם מעוט בטחונם באלהים, הם חוששים שיתמעט ממונם ולכן הם מצמצמים את הוצאותיהם, וחוסמים את תאותם, וטוענים שהפרישות נשאתם על זה. ולאחר ההתבוננות ניתן לראות שהגיעו לפרישות זו רק מחמת רוב אהבתם לעולם, וחריצותם להרבות מהונו, וצערם וחששם שמא יהיו עניים. ג. הכת השלישית הם אנשים אשר קצרה ידם מלקנות ממון, ולא השיגו מהון העולם מה שיזון אותם אלא מעט מאד, וראו שטוב להם יותר להתכבד ולהסתפק במה שיזדמן להם מאשר לבקש צדקה מאחרים, וחסמו תאותם בהתמדת הרעב ומיעוט המלבושים, כדי שלא יתבזו בבקשם עזרה מזולתם ויהיו לחרפה בעולם, ותלו כל זה כאילו עושים כן מחמת שהם פרושים מן העולם.

וכאשר תרצה לעמוד על אמיתת מי שיטען שהוא נוהג בפרישות, האם עושה כן מסיבות רוחניות או מסיבות גשמיות, יש לך לבודקם בתנאים שמביאים את הפרוש לשלימות, כמו שיבוארו להלן, ותעמוד על בירור מצפונם בעזרת השם יתברך.

 

"חִיפַּשְׂתִּי עַל חוֹבוֹת הַלְּבָבוֹת מִן הַשֵּׂכֶל וּמִן הַכָּתוּב וּמִן הַקַּבָּלָה... וּמָצָאתִי שֶׁהֵם יְסוֹדֵי כָּל הַמִּצְווֹת"  (הקדמת המחבר)