יום שבת
כ"א תמוז התשפ"ד
יום שבת
כ"א תמוז התשפ"ד

חג שמח !

חיפוש בארכיון

שיעור 133, ספר תהילים, פרק לג, ח-י

ח יִֽירְא֣וּ מֵֽ֭יְהוָה כָּל־הָאָ֑רֶץ מִמֶּ֥נּוּ יָ֝ג֗וּרוּ כָּל־יֹֽשְׁבֵ֥י תֵבֵֽל׃ ט כִּ֤י ה֣וּא אָמַ֣ר וַיֶּ֑הִי הֽוּא־צִ֝וָּ֗ה וַֽיַּעֲמֹֽד׃ י יְֽהוָ֗ה הֵפִ֥יר עֲצַת־גּוֹיִ֑ם הֵ֝נִ֗יא מַחְשְׁב֥וֹת עַמִּֽים׃

 

֍             ֍              ֍

 

(ח) על ידי ההנהגה הטבעית יִירְאוּ מֵיְיָ כָּל יושבי הָאָרֶץ, כי הוא ברא את הכל. ועל ידי ההנהגה של ההשגחה הפרטית מִמֶּנּוּ יָגוּרוּ – יפחדו [והמגור הוא פחד גדול מהיראה] כָּל יֹשְׁבֵי תֵבֵל, שזה כינוי לחלק המיושב שבכדור הארץ, שבו נוהג ה' עם בני האדם בהנהגה של השגחה פרטית, לתת להם שכר ועונש, ויפחדו בני האדם מפני הצפת מי הים או עצירת גשמים וכדומה, שהם דברים הבאים בהשגחה.

(ט) ומוסיף לפרש את דבריו, הטעם ש"יִירְאוּ מֵיְיָ כָּל הָאָרֶץ", כִּי הוּא אָמַר וַיֶּהִי – הוא ברא את כל העולם במאמרו. והטעם ש"מִמֶּנּוּ יָגוּרוּ כָּל יֹשְׁבֵי תֵבֵל", כי קיום הארץ אינו מכלל חוקי הטבע, כי מצד טבעה מכוסה היבשה כולה במים, אלא רק כי הוּא צִוָּה וַיַּעֲמֹד – בציוויו התכנסו המים לעמוד במקום אחד ונראתה היבשה, וה' הוא המעמידה על קיומה גם בנתינת הגשמים בזמנם, ולכן יפחדו כל יושבי תבל שמא יסלק ה' את השגחתו המחזיקה את העולם כולו, כי אז יגוועו מיד כולם.

(י) כיון שה' מנהיג את הארץ בהנהגה פרטית מיוחדת, לכן בענינים הנוגעים אל כלליות הנהגת העולם לא יניח ה' לבני אדם לבחור ברע ולשנות את התכלית הנרצית אצלו, ולכן יְיָ הֵפִיר עֲצַת גּוֹיִם, כאשר עצתם מתנגדת לרצונו, ומלבד הפרת ה'עצה', והיינו התכלית שהם רוצים להשיג במעשיהם, ה' גם הֵנִיא מַחְשְׁבוֹת עַמִּים – ביטל את המחשבות הרבות והאמצעים שעל ידם הם רוצים להוציא לפועל את עצתם הרעה.

 

"וְדִבַּרְתִּי עַל הַנְּבִיאִים, וְאָנֹכִי חָזוֹן הִרְבֵּיתִי, וּבְיַד הַנְּבִיאִים אֲדַמֶּה" (הושע יב יא)