הניסים בבית המקדש היו כדי להראות לישראל התנהגות השם יתברך עם האדם, בעשותו רצונו יתברך שמו, שהוא מתנהג עמו למעלה מהטבע כמו בבית המקדש. אחד הניסים 'לא כיבו הגשמים אש של עצי המערכה'. ולכאורה, לא יפלא מה' לבלתי המטיר על מקום המקדש והמזבח. רק להראות לנו, כי האדם הקבוע בעבודה, לא ישוב מפני כל, ועם כל הסיבות שיפריעו אותו, עם כל זה יעמוד על עומדו.
והנה טענות רוב העולם בזמנינו, שאינם יכולים לעסוק בתורה מחמת הדאגה וטירדת הפרנסה, לזון את אשתו ובני ביתו, והוא מוכרח לזה. וזו טעות גמורה, רק שיהיה בטוח בה' ויהיה יכול לעסוק בתורה. כי אם ילמד בקביעות, בודאי לא יועיל נגדו שום תחבולות היצר לבטלו, מקביעות לימודו
כי גשמים רומזים לפרנסה, ואש של עצי המערכה רומז לתורה, שלא יהיה לו שום ביטול וכיבוי מהפרנסה לתורה, שנקראת אש, כמו שנאמר 'הלא כה דברי כאש', רק שישים בטחונו חזק בקב"ה שישלח לו הפרנסה בקלות ובלי יגיעות, ואז יהיה נכון ליבו בטוח בה', ויהיה יכול לעסוק בתורה בתמידות.
וכן 'לא ניצחה הרוח את עמוד העשן', כי אם יקבע עצמו לעסוק בתורה בחיזוק, בודאי כל תחבולות היצר לא יזיזוהו ממקומו לבטלו מלימודו, כמו שלא נצחה הרוח את עמוד העשן, שהיה מיתמר ועולה, ויהיה צדיק כתמר יפרח. (רוח חיים, ב, יב)
