יום חמישי
י"ח אדר ב' התשפ"ד
יום חמישי
י"ח אדר ב' התשפ"ד

חיפוש בארכיון

הלכות ארבעת המינים, איגודם, מו-נא

מו. מצוה לאגוד את הלולב עם ההדסים והערבות, ויאגוד דוקא במינו, בעלי לולב.

מז. יש לאגוד את ארבעת המינים בשני קשרים זה על זה, או בקשר המצוי כיום שנעשה מעלי לולב שהוא כמין בית יד שמהדקים אותו לפי גודל הלולב ומיניו, וצריך להדקו היטב.

מח. צריך לקשור את ארבעת המינים היטב, בצורה שאינו יכול להוציא או להכניס את הערבות. ולכן אם משתמש ב'קושיקלאך' (קליעת עלי לולב להחזיק את ארבעת המינים), יקשור מבחוץ בחזקה בעלי הלולב שני קשרים זה על זה. ויקפיד שהקוישיקלך יהיו רחבים, כדי שההדסים והערבות ייכנסו בקלות ולא יצטרך להתאמץ לתוחבם מפני שעל ידי כך נושרים עלים, אך אחרי שמכניס את ההדסים והערבות – יהדק מבחוץ בקשירה חזקה.

מט. כשמחליף ערבות בתוך החג, בכל פעם שמחליף צריך להתיר את הקשר, ולחזור ולקושרו אחרי שהכניס את הערבות החדשות, ולא יכניס את הערבות לקשר הקיים. וגם כשיש 'קושיקלאך' מערב החג, יעשה קשר מעליהם, ובכל פעם שמחליף את הערבות יפתח את הקשר ויקשור מחדש.

נ. כל הקשרים הללו – אסור לעשותם ביום טוב, ולכן צריך להכין אותם מערב יו"ט, ואם לא הכין בערב יו"ט, יאגוד בעניבה או יכרוך את הלולב בכריכה ואח"כ יתחוב את ראש העלה בכריכה בלי קשרים.

נא. מותר לתלוש עלים מהלולב ביום טוב, אבל רק לפני שנטלו למצוה.

 

"וּלְקַחְתֶּם לָכֶם בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן פְּרִי עֵץ הָדָר כַּפֹּת תְּמָרִים וַעֲנַף עֵץ עָבֹת וְעַרְבֵי נָחַל" "בַּסֻּכֹּת תֵּשְׁבוּ שִׁבְעַת יָמִים" (ויקרא כג, מ,מב)