יום חמישי
י"ח אדר ב' התשפ"ד
יום חמישי
י"ח אדר ב' התשפ"ד

חיפוש בארכיון

הלכות בכורות, פרק ח, ג-ד

ג) זה שאמרנו שאם קרא לאחד עשר 'עשירי' נתקדש, היינו דוקא כשקרא לעשירי 'תשיעי', אבל אם קרא לעשירי 'עשירי', וקרא אחריו לאחד עשר 'עשירי', לא נתקדש אחד עשר, שהרי העשירי הודאי לא עקר שם עשירי מעליו, ואפילו יצא העשירי ולא קראהו לא עשירי ולא אחד עשר, אלא שתק, ואחר כך יצא אחד עשר וקראהו 'עשירי', לא נתקדש, שהעשירי מעצמו נתקדש, ואף על פי שלא קראהו עשירי, הואיל ולא עקר שם עשירי מעליו על ידי קריאתו בשם 'תשיעי', אין אחד עשר מקודש.
ד) יצאו תשיעי ועשירי כאחד, בין שקרא שניהם 'עשירי', ובין שקראם 'תשיעי', שניהם מוקדשין, ויאכלו במומן, ואינן קרבין. וכן אם יצא עשירי ואחד עשר כאחד, אם קראן עשירי, הרי עשירי ואחד עשר מעורבים זה בזה, והם כמו מעשר שנתערב בשלמים, וכפי שהתבאר שאחד עשר שקראו עשירי נעשה כמו שלמים, שיאכלו במומן, כמו שביארנו בהלכות פסולי המוקדשין. ואם קראן אחד עשר, הרי העשירי והחולין מעורבין זה בזה, שהרי אחד עשר שקראו אחד עשר אינו קדוש, ויאכלו במומן.

 

אָמַר רֵישׁ לָקִישׁ, כָּל הָעוֹסֵק בַּתּוֹרָה בַּלַּיְלָה, הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מוֹשֵׁךְ עָלָיו חוּט שֶׁל חֶסֶד בַּיּוֹם, שֶׁנֶּאֱמַר "יוֹמָם יְצַוֶּה ה' חַסְדּוֹ" וּמַה טַעַם יוֹמָם יְצַוֶּה ה' חַסְדּוֹ מִשּׁוּם "וּבַלַּיְלָה שִׁירֹה עִמִּי".