יום חמישי
י"ח אדר ב' התשפ"ד
יום חמישי
י"ח אדר ב' התשפ"ד

חיפוש בארכיון

הלכות סוכה, סכך, לא-לה

דיני סוכה / כללי הסכך

לא. אחרי שסיים לבנות את הדפנות, יסכך את הסוכה בסכך כשר, והוא דבר שגידולו מן הארץ, ואינו מקבל טומאה, ואינו רחב אלא צר מאוד, ויחזיק מעמד בכשרותו עד סוף חג הסוכות. וכיום המנהג לסכך בענפי דקל או ב'קיינעס' דקים תפורים בצמח שכשר לסכך. [יש חילוקי דעות לגבי סיכוך ב'בלפונים', שהם קרשים דקים].

לב. אם סיכך בענפים שיכולים להתייבש במהלך ימי החג, הרי הם נחשבים כ'אויר', ואפילו לפני שהתייבשו [להלן יבואר ההבדל בין סכך פסול לבין אויר].

לג. סכך פסול, בגודל של עד ג' טפחים [23 ס"מ], מותר לשבת ולאכול או לישון תחתיו, וגם אינו מפריע לכשרות הסוכה.

לד. סכך פסול בגודל ג' עד ד' טפחים [23-31 ס"מ] על ג' או ד' טפחים, אין לשבת תחתיו, אבל אינו מפריע לכשרות שאר הסוכה, אלא אם כן בלעדיו לא נשאר שיעור סוכה של ז' על ז' טפחים, שאז הסוכה נפסלת.

לה. סכך פסול בגודל ד' טפחים או יותר [31 ס"מ או יותר] על ד' טפחים או יותר, אין לשבת תחתיו בשום אופן. ויש שני מקרים שבהם כל הסוכה נפסלת: א. אם בהעדר הסכך הפסול לא נשאר סוכה של ז' על ז' טפחים. ב. אם הסכך עובר מצד לצד על פני כל הסוכה, וממילא מחלק את הסוכה לשניים ובאחד מהצדדים אין שיעור סוכה או שאין ג' דפנות כראוי [אמנם במקרה שחסר דפנות לפעמים הסוכה לא נפסלת, כיון שאפשר להחשיב את כל השטח מהדופן עד סוף הסכך הפסול [דרך הסכך הכשר, בלי אויר המפסיק], ל'דופן עקומה'. ואם אין ד' אמות עד שם, אם כן יש כאן דופן והסוכה כשרה, ובמקרה כזה יש לברר היטב אצל מורה הוראה].

 

"וּלְקַחְתֶּם לָכֶם בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן פְּרִי עֵץ הָדָר כַּפֹּת תְּמָרִים וַעֲנַף עֵץ עָבֹת וְעַרְבֵי נָחַל" "בַּסֻּכֹּת תֵּשְׁבוּ שִׁבְעַת יָמִים" (ויקרא כג, מ,מב)