יום שישי
י"ט אדר ב' התשפ"ד
יום שישי
י"ט אדר ב' התשפ"ד

חיפוש בארכיון

הלכות סוכה, סכך, לט-מב

דיני סוכה / כללי הסכך

לט. אויר [-מקום ריק לגמרי, שאין בו סכך כשר ולא סכך פסול], פחות משלשה טפחים, אינו פוסל את הסוכה, אבל אין יושבים תחתיו אם הוא עובר מצד לצד על פני הסוכה, ויש בו רוחב הניכר לעין [אבל אין צריך לחשוש לרווחים דקים שבין הקנים] או שיש בו גודל של ראש אדם.

מ. אויר יותר משלשה על שלשה טפחים, אין יושבים תחתיו. וגם פוסל את הסוכה באחד משני המקרים הבאים: א. אם בהעדר האויר הפסול לא נשאר שיעור סוכה של ז' על ז' טפחים. ב. אם האויר עובר מצד לצד על פני כל הסוכה, וממילא מחלק את הסוכה לשניים, ובאחד מהצדדים אין שיעור סוכה או שאין ג' דפנות כראוי, שאז הצד הזה פסול.

מא. אם יש שני סככים פסולים, שביחד הם יותר משלשה טפחים ויש ביניהם אויר פחות מג' טפחים, חוששים שהסוכה נפסלת, ולכן צריך למלאות את הרווח שביניהם בסכך כשר.

מב. אם יש שני סככים פסולים שביחד הם פחות מג' טפחים, ויש ביניהם אויר פחות מג' טפחים, הסוכה כשרה. ויש הידור לכסות את הרווחים בסכך כשר.

ולכן, אם יש חבלי כביסה או סורגים בולטים מעל הסוכה הסוכה לא נפסלת, אבל טוב להדר שיהיה רווח ג' טפחים בין הסורגים [ויש עצה להניח סכך כשר מעל הסורגים (בכל הקומות), וישים לב לשים את הסכך אחרי הדפנות].

 

"וּלְקַחְתֶּם לָכֶם בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן פְּרִי עֵץ הָדָר כַּפֹּת תְּמָרִים וַעֲנַף עֵץ עָבֹת וְעַרְבֵי נָחַל" "בַּסֻּכֹּת תֵּשְׁבוּ שִׁבְעַת יָמִים" (ויקרא כג, מ,מב)