יום חמישי
י"ח אדר ב' התשפ"ד
יום חמישי
י"ח אדר ב' התשפ"ד

חיפוש בארכיון

הלכות עשרת ימי תשובה (ח)

הלכות עשרת ימי תשובה / ערב יום כפור

א. עבירות שבין אדם לחבירו, אין יום הכיפורים מכפר, עד שיפייס את חבירו. אפילו לא הקניטו אלא בדברים, צריך לפייסו. ואם אינו מתפייס בפעם הראשונה, יחזור וילך פעם שניה ושלישית, ובכל פעם יפייסנו בדברים אחרים, ובכל פעם יקח עמו שלשה אנשים שיפייסוהו, ואם אינו מתפייס בשלשה פעמים, אינו זקוק לו. ואותו שמבקשים ממנו מחילה, לא יהיה אכזרי ולא ימנע מלמחול, ואם הוא לא ירצה למחול – גם מן השמים לא ימחלו לו על עוונותיו. אמנם אם הוציא עליו שם רע, אינו צריך למחול לו. (שו"ע ומשנ"ב תרו)

ב. וכל שכן אם יש בידו ממון של גזל ואונאה, וכל דבר הנוגע בממון, יתקן את הדבר, כי זהו המקטרג הגדול על האדם. ואם יש לחבירו בידו ממון שיש לו תביעה עליו, יודיענו, אף על פי שחבירו לא ידע מזה כלל, ועל כל פנים יסדר את הענין בשלימות לפני הרב, ובאמת בלא שקר, וישאל כיצד להתנהג. כללו של דבר: כל דבר שבממון, לא יסמוך על הוראת עצמו, כי היצר הרע – יש לו התירים הרבה. (רמב"ם הל' תשובה)

 

"מֹשֶׁה תִּקֵּן לָהֶם לְיִשְׂרָאֵל, שֶׁיִּהְיוּ שׁוֹאֲלִין וְדוֹרְשִׁין בְּעִנְיָנוֹ שֶׁל יוֹם, הִלְכוֹת פֶּסַח בְּפֶסַח, הִלְכוֹת עֲצֶרֶת בַּעֲצֶרֶת, הִלְכוֹת חַג בֶּחָג" (מגילה לב.)