יום שישי
י"ט אדר ב' התשפ"ד
יום שישי
י"ט אדר ב' התשפ"ד

חיפוש בארכיון

ליקוטי חפץ חיים (טז)

מכתבי החפץ חיים  /  מכתב מ"ז

אחד מעיקרי הדת הוא האמונה של האדם בתחיית המתים לעתיד לבוא. אמנם, מלבד האמונה הכללית שתהיה תחיית המתים, תלוי בכל אדם ואדם לפי מעשיו, אם אכן יהיה זכאי לכך שיקום בעצמו לתחיה, ולא בקלות ישיג האדם דבר זה, אלא בזכויות גדולות ורחמים מרובים. והזכות לכך, גילו לנו חז"ל, היא על ידי לימוד התורה, שנאמר 'טל אורות טליך', ופירשו חז"ל מי שיש בידו אור תורה, אור תורה מחייהו לעתיד לבוא, ומי שאין בידו אור תורה, אין מה שיחייה אותו לעתיד לבוא.

והנה התלמידי חכמים העוסקים בתורה כל ימיהם, בודאי יש להם אור תורה. אך המון העם שמפני כמה סיבות אינם יכולים להשיג בעצמם אור תורה, גילו לנו חז"ל שיוכלו להשיג את הדרגה והמעלה של אור התורה על ידי שיחזיקו בידם של לומדי התורה ויתמכו בהם, וכמו שיששכר וזבולון עשו ביניהם, שיששכר היה עוסק בתורה, וזבולון היה עוסק במסחר ומפרנס את יששכר, ועל ידי זה היה לו חלק בתורתו.

 

"וְהָאֱמֶת בִּלְתִּי שׁוּם סָפֵק כְּלָל, שֶׁאִם הָיָה הָעוֹלָם כּוּלוֹ מִקָּצֶה עַד קָצֵהוּ פָּנוּי חַס וְשָׁלוֹם אַף רֶגַע אֶחָד מַמָּשׁ מֵהָעֵסֶק וְהִתְבּוֹנְנוּת שֶׁלָּנוּ בַּתּוֹרָה, כְּרֶגַע הָיוּ נֶחְרָבִים כָּל הָעוֹלָמוֹת, עֶלְיוֹנִים וְתַחְתּוֹנִים, וְהָיוּ לְאֶפֶס וָתֹהוּ חַס וְשָׁלוֹם". (נפש החיים)