יום שישי
י"ט אדר ב' התשפ"ד
יום שישי
י"ט אדר ב' התשפ"ד

חיפוש בארכיון

מסכת בבא מציעא, פרק ו, משנה ח

משנה ח: הַמַּעֲבִיר חָבִית מִמָּקוֹם לְמָקוֹם וּשְׁבָרָהּ, בֵּין שׁוֹמֵר חִנָּם בֵּין שׁוֹמֵר שָׂכָר, יִשָּׁבַע. רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר, זֶה וָזֶה יִשָּׁבַע, וְתָמֵהַּ אֲנִי אִם יְכוֹלִין זֶה וָזֶה לִשָּׁבַע:

פועל הַמַּעֲבִיר חָבִית מִמָּקוֹם לְמָקוֹם, וּשְׁבָרָהּ, בֵּין אם הוא שׁוֹמֵר חִנָּם, כגון שהעבירה בחינם, ובֵּין אם הוא שׁוֹמֵר שָׂכָר, יִשָּׁבַע שלא פשע, ויפטר מתשלומי החבית רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר, אף אני שמעתי שכך הוא הדין, שזֶה וָזֶה – שומר חינם ושומר שכר יִשָּׁבַע שלא פשע, וְתָמֵהַּ אֲנִי על הלכה זו, אִם יְכוֹלִין זֶה וָזֶה לִשָּׁבַע, שהרי שומר שכר חייב אפילו בגניבה ואבידה, ואם כן מדוע נפטר הוא בשבועה שלא פשע, ואף שומר חנם כיצד יכול הוא להשבע שלא פשע, והרי בודאי נשברה החבית בפשיעתו. אמנם תנא קמא סובר שבאמת אין זו שבועת שומרים רגילה, אלא תקנת חכמים היא שהפועל נשבע שלא שברה בכוונה ונפטר, שאם לא כן אין לך אדם המעביר חבית לחבירו, מחשש שתישבר ויתחייב בתשלומיה.

 

"אֵין הַגָּלֻיּוֹת מִתְכַּנְּסוֹת אֶלָּא בִּזְכוּת הַמִּשְׁנָיוֹת. אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, הוֹאִיל וְאַתֶּם מִתְעַסְּקִים בַּמִּשְׁנָה כְּאִילּוּ אַתֶּם מַקְרִיבִים קָרְבָּן". (ויקרא רבה)