יום שישי
י"ט אדר ב' התשפ"ד
יום שישי
י"ט אדר ב' התשפ"ד

חיפוש בארכיון

מסכת ברכות, פרק ח, משנה א

פרק ח, משנה א: אֵלּוּ דְבָרִים שֶׁבֵּין בֵּית שַׁמַּאי וּבֵית הִלֵּל בַּסְּעֻדָּה. בֵּית שַׁמַּאי אוֹמְרִים, מְבָרֵךְ עַל הַיּוֹם וְאַחַר כָּךְ מְבָרֵךְ עַל הַיַּיִן. וּבֵית הִלֵּל אוֹמְרִים, מְבָרֵךְ עַל הַיַּיִן וְאַחַר כָּךְ מְבָרֵךְ עַל הַיּוֹם:

פרק ח, משנה א: אֵלּוּ דְּבָרִים שֶׁבֵּין בֵּית שַׁמַּאי וּבֵית הִלֵּל בַּסְּעוּדָה – אלו הם הדברים מהלכות סעודה, שנחלקו בהם בית שמאי ובית הלל, בֵּית שַׁמַּאי אוֹמְרִים, המקדש על היין בליל שבת, או בליל יום טוב, מְבָרֵךְ תחילה עַל הַיּוֹם – ברכת 'מקדש השבת', או 'מקדש ישראל והזמנים', וְאַחַר כָּךְ מְבָרֵךְ עַל הַיַּיִן 'בורא פרי הגפן', שהרי לולא היה זה שבת או יום טוב לא היו מקדשים כלל, ולכן יש להקדים את הברכה על קדושת היום. וּבֵית הִלֵּל אוֹמְרִים, מְבָרֵךְ תחילה עַל הַיַּיִן, וְאַחַר כָּךְ מְבָרֵךְ עַל קדושת הַיּוֹם, כיון שאם לא היה לאדם יין לא היה מקדש, ונמצא שהיין גורם לקידוש שייאמר.

 

"אֵין הַגָּלֻיּוֹת מִתְכַּנְּסוֹת אֶלָּא בִּזְכוּת הַמִּשְׁנָיוֹת. אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, הוֹאִיל וְאַתֶּם מִתְעַסְּקִים בַּמִּשְׁנָה כְּאִילּוּ אַתֶּם מַקְרִיבִים קָרְבָּן". (ויקרא רבה)