יום שישי
י"ט אדר ב' התשפ"ד
יום שישי
י"ט אדר ב' התשפ"ד

חיפוש בארכיון

מסכת גיטין, פרק א, משנה ג

משנה ג: הַמֵּבִיא גֵט בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, אֵינוֹ צָרִיךְ שֶׁיֹּאמַר בְּפָנַי נִכְתַּב וּבְפָנַי נֶחְתָּם, אִם יֵשׁ עָלָיו עוֹרְרִים, יִתְקַיֵּם בְּחוֹתְמָיו הַמֵּבִיא גֵט מִמְּדִינַת הַיָּם, וְאֵינוֹ יָכוֹל לוֹמַר בְּפָנַי נִכְתַּב וּבְפָנַי נֶחְתַּם, אִם יֵשׁ עָלָיו עֵדִים, יִתְקַיֵּם בְּחוֹתְמָיו.

 

הַמֵּבִיא גֵט ממקום למקום בְּתוך אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, אֵינוֹ צָרִיךְ שֶׁיֹּאמַר בְּפָנַי נִכְתַּב וּבְפָנַי נֶחְתָּם, שהרי לא שייך בזה חשש שיערער הבעל, כיון שעדי הגט נמצאים בארץ ישראל ויכולים להעיד על כשרותו בשעת הצורך. ואִם יֵשׁ עָלָיו עוֹרְרִים, האומרים שהוא מזויף, יִתְקַיֵּם בְּחוֹתְמָיו – יבואו העדים שחתמו עליו, ויעידו על כשרותו.

הַמֵּבִיא גֵט מִמְּדִינַת הַיָּם, וְאֵינוֹ יָכוֹל לוֹמַר בְּפָנַי נִכְתַּב וּבְפָנַי נֶחְתַּם, כגון שנעשה אילם קודם שהספיק להעיד על כך, אִם יֵשׁ עָלָיו עֵדִים, שיודעים שנכתב ונחתם כדין, יִתְקַיֵּם בְּחוֹתְמָיו – תתקיים כשרותו על ידי עדותם על החתימות שבו [ואף שהתבאר לעיל שבני חוץ לארץ אינם בקיאים בהלכה זו שיש לכתוב את הגט לשם האשה, ואם כן מה תועיל העדות על חתימות העדים, מבואר בגמרא שמשנה זו נשנתה לאחר שבני חוץ לארץ קיבלו הלכה זו, ומכל מקום לא ביטלו חכמים את תקנתם מחשש שיחזור הדבר לקלקולו, אך באופן כזה שהשליח נעשה עתה אלם ואינו יכול להעיד, שזהו דבר שאינו מצוי, לא גזרו, והכשירו את הגט בעדות העדים על החתימות שבו].

 

"אֵין הַגָּלֻיּוֹת מִתְכַּנְּסוֹת אֶלָּא בִּזְכוּת הַמִּשְׁנָיוֹת. אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, הוֹאִיל וְאַתֶּם מִתְעַסְּקִים בַּמִּשְׁנָה כְּאִילּוּ אַתֶּם מַקְרִיבִים קָרְבָּן". (ויקרא רבה)