יום שישי
י"ט אדר ב' התשפ"ד
יום שישי
י"ט אדר ב' התשפ"ד

חיפוש בארכיון

מסכת זבחים, פרק ג, משנה ב

משנה ב: קִבֵּל הַכָּשֵׁר וְנָתַן לַפָּסוּל, יַחֲזִיר לַכָּשֵׁר. קִבֵּל בִּימִינוֹ וְנָתַן לִשְׂמֹאלוֹ, יַחֲזִיר לִימִינוֹ. קִבֵּל בִּכְלִי קֹדֶשׁ וְנָתַן בִּכְלִי חֹל, יַחֲזִיר לִכְלִי קֹדֶשׁ. נִשְׁפַּךְ מִן הַכְּלִי עַל הָרִצְפָּה וַאֲסָפוֹ, כָּשֵׁר. נְתָנוֹ עַל גַּבֵּי הַכֶּבֶשׁ, שֶׁלֹּא כְנֶגֶד הַיְסוֹד, נָתַן אֶת הַנִּתָּנִין לְמַטָה לְמַעְלָה, וְאֶת הַנִּתָּנִים לְמַעְלָה לְמַטָּה, אֶת הַנִּתָּנִים בִּפְנִים בַּחוּץ, וְאֶת הַנִּתָּנִין בַּחוּץ בִּפְנִים, אִם יֵשׁ דַּם הַנֶּפֶשׁ, יַחֲזוֹר הַכָּשֵׁר וִיקַבֵּל:

משנה ב: המשנה מבארת עתה שלאחר שנעשתה קבלת הדם בכשרות, שוב אין הדם נפסל, ולכן, אם קִבֵּל הַכָּשֵׁר את הדם וְנָתַן לַפָּסוּל, יַחֲזִיר לַכָּשֵׁר. וכן אם קִבֵּל בִּימִינוֹ, וְנָתַן לִשְׂמֹאלוֹ, אף שעבודה בשמאל פסולה, הרי החזקת הדם אינה עבודה, ולכן יַחֲזִיר לִימִינוֹ. קִבֵּל בִּכְלִי קֹדֶשׁ וְנָתַן בִּכְלִי חֹל, יַחֲזִיר לִכְלִי קֹדֶשׁ. ואפילו אם נִשְׁפַּךְ הדם מִן הַכְּלִי עַל הָרִצְפָּה וַאֲסָפוֹ, כיון שהקבלה עצמה היתה בכלי, הדם כָּשֵׁר. אמנם, אם הוליכו הפסול אפילו פסיעה אחת, או הוליכו בשמאלו או בכלי של חול, הרי נעשתה עבודת 'הולכה' בפסול, והדם נפסל.

עתה מבארת המשנה שאף על פי שאם נעשתה מלאכת זריקת הדם על ידי הפסול לעבודה נפסל הקרבן, מכל מקום אם עשה הפסול את העבודה באופן שאינו ראוי, והיינו שגם אם הכשר היה עושה את הזריקה בדרך זו לא היתה זו עבודה כשרה, אין הקרבן נפסל. ולכן, אם נְתָנוֹ הפסול לדם עַל גַּבֵּי הַכֶּבֶשׁ, או במזבח שֶׁלֹּא כְנֶגֶד הַיְסוֹד [והיינו במקום שאין תחתיו יסוד, שאין זריקה כשרה שם], או שנָתַן אֶת הַנִּתָּנִין לְמַטָה מחוט הסיקרא, לְמַעְלָה, וְאֶת הַנִּתָּנִים לְמַעְלָה נתן לְמַטָּה, אֶת הַנִּתָּנִים בִּפְנִים, על מזבח הזהב, נתן בַּחוּץ, על המזבח החיצון, וְאֶת הַנִּתָּנִין בַּחוּץ נתן בִּפְנִים, לא פסל את הקרבן, אך הדם עצמו נפסל, ולכן אִם יֵשׁ עדיין דַּם הַנֶּפֶשׁ בקרבן, יַחֲזוֹר הַכָּשֵׁר וִיקַבֵּל את הדם, ויזרקנו כראוי.

 

"אֵין הַגָּלֻיּוֹת מִתְכַּנְּסוֹת אֶלָּא בִּזְכוּת הַמִּשְׁנָיוֹת. אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, הוֹאִיל וְאַתֶּם מִתְעַסְּקִים בַּמִּשְׁנָה כְּאִילּוּ אַתֶּם מַקְרִיבִים קָרְבָּן". (ויקרא רבה)