יום שישי
י"ט אדר ב' התשפ"ד
יום שישי
י"ט אדר ב' התשפ"ד

חיפוש בארכיון

מסכת מועד קטן, פרק ב, משנה א

פרק ב, משנה א: מִי שֶׁהָפַךְ אֶת זֵיתָיו וְאֵרְעוֹ אֵבֶל אוֹ אֹנֶס, אוֹ שֶׁהִטְעוּהוּ פוֹעֲלִים, טוֹעֵן קוֹרָה רִאשׁוֹנָה וּמַנִּיחָהּ לְאַחַר הַמּוֹעֵד, דִּבְרֵי רַבִּי יְהוּדָה. רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר, זוֹלֵף וְגוֹמֵר וְגָף כְּדַרְכּוֹ:

דרך הכנת שמן זית היא על ידי הנחת הזיתים לאחר לקיטתם מהעץ בכלי גדול המכונה 'מעטן', שם הם מתחממים ומבשילים, ואחר כך הופכים אותם, ומוציאים אותם אל בית הבד, שם כותשים אותם ומוציאים מהם את השמן. ולאחר שהפכו אותם יש להוציאם מיד אל בית הבד, ואם אין עושים כן מתקלקלים הזיתים לגמרי. מִי שֶׁהָפַךְ אֶת זֵיתָיו הנמצאים בתוך ה'מעטן', ולא הספיק להוציאם ולהעבירם לבית הבד, וְאֵרְעוֹ אֵבֶל, ואבל אסור במלאכה, אוֹ שאירע לו אוֹנֶס שמנע ממנו את העברת הזיתים לבית הבד, אוֹ שֶׁהִטְעוּהוּ פּוֹעֲלִים, שאמרו לו שיעשו לו מלאכה זו ולא עשו כן, והגיע חול המועד, הרי הוא טוֹעֵן על גבי הזיתים את הקוֹרָה הָרִאשׁוֹנָה, כדי שיתחילו הזיתים להיסחט ולהוציא את שמנן, וּמַנִּיחָהּ כך עד לְאַחַר הַמּוֹעֵד, ואינו ממשיך במלאכה זו, מאחר ודי בהטענת הקורה הראשונה למנוע את הפסד הזיתים, דִּבְרֵי רַבִּי יְהוּדָה. רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר, זוֹלֵף – שופך את הזיתים לתוך בית הבד, וְגוֹמֵר את סחיטתם, ומעביר את השמן לחביות, וְגָף – סוגר את חביות השמן במגופה, ועושה הכל כְּדַרְכּוֹ.

 

"אֵין הַגָּלֻיּוֹת מִתְכַּנְּסוֹת אֶלָּא בִּזְכוּת הַמִּשְׁנָיוֹת. אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, הוֹאִיל וְאַתֶּם מִתְעַסְּקִים בַּמִּשְׁנָה כְּאִילּוּ אַתֶּם מַקְרִיבִים קָרְבָּן". (ויקרא רבה)