יום חמישי
י"ח אדר ב' התשפ"ד
יום חמישי
י"ח אדר ב' התשפ"ד

חיפוש בארכיון

מסכת נדרים, פרק ו, משנה ד

משנה ד: דָּג דָּגִים שֶׁאֵינִי טוֹעֵם, אָסוּר בָּהֶן, בֵּין גְּדוֹלִים בֵּין קְטַנִּים, בֵּין מְלוּחִין בֵּין טְפֵלִין, בֵּין חַיִּין בֵּין מְבֻשָּׁלִין, וּמֻתָּר בְּטָרִית טְרוּפָה וּבַצִּיר. הַנּוֹדֵר מִן הַצַּחֲנָה, אָסוּר בְּטָרִית טְרוּפָה, וּמֻתָּר בַּצִּיר וּבַמֻּרְיָס. הַנּוֹדֵר מִטָּרִית טְרוּפָה, אָסוּר בַּצִּיר וּבַמֻּרְיָס:

משנה ד: האומר, דָּג, דָּגִים, שֶׁאֲנִי טוֹעֵם, הרי זה אָסוּר בָּהֶן – בכל הדגים, בֵּין גְּדוֹלִים ובֵין קְטַנִּים, לפי ש'דג' משמעותו דג גדול, שנמכר בפני עצמו, ומשמעות לשון 'דגים' היא דגים קטנים, שנמכרים יחד, נמצא שאסר על עצמו בין את הגדולים ובין את הקטנים, וכלל באיסור זה את כל אופני ההכנה של הדגים, בֵּין מְלוּחִים ובֵין תְּפֵלִים, בֵּין חַיִּים ובֵין מְבֻשָּׁלִים. וּמֻתָּר בְּטָרִית טְרוּפָה – מין דג גדול שדרך לחותכו לחתיכות קטנות, ואינו בכלל הנדר, לפי שלשון 'דג' ו'דגים' הם דגים שלמים, ולא החתוכים לחתיכות קטנות, וּבַצִּיר -וכן מותר הוא בציר של דגים, שזהו שומן העשוי מקרביהם של הדגים, ואין זה בכלל לשון 'דגים'. הַנּוֹדֵר מִן הַצַּחֲנָה, וזהו מין דגים קטנים מלוחים מאד, רובם שלמים וחלקם חתוכים, הרי הוא אָסוּר בְּטָרִית טְרוּפָה, כיון שלשון 'צחנה' כוללת את הדגים החתוכים לחתיכות קטנות, וּמֻתָּר בַּצִּיר, שזהו שומן העשוי מקרבי הדגים, וְכן מותר הוא במוּרְיָיס, שזהו שמנו של הדג. הַנּוֹדֵר מִטָרִית טְרוּפָה, אָסוּר בְּצִיר וּבְמוּרְיָיס, כיון שהזכיר לשון 'טרופה', הכל בכלל [ויש גורסים 'מותר בציר ובמורייס', ולפי זה החידוש הוא שאף על פי שנדר מטרית טרופה, שהיא חתוכה לחתיכות דקות, והיינו יכולים לסבור שכלול בזה גם הציר והמורייס, וייאסר בהם אף כשהם בפני עצמם, לכך הוצרכה המשנה לחדש שאם הציר והמורייס נמצאים בפני עצמם, ללא תערובת חתיכות דגים, אינם בכלל הנדר].

 

"אֵין הַגָּלֻיּוֹת מִתְכַּנְּסוֹת אֶלָּא בִּזְכוּת הַמִּשְׁנָיוֹת. אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, הוֹאִיל וְאַתֶּם מִתְעַסְּקִים בַּמִּשְׁנָה כְּאִילּוּ אַתֶּם מַקְרִיבִים קָרְבָּן". (ויקרא רבה)