יום חמישי
י"ח אדר ב' התשפ"ד
יום חמישי
י"ח אדר ב' התשפ"ד

חיפוש בארכיון

מסכת סוכה, פרק א, משנה יא

משנה יא: הָעוֹשֶׂה סֻכָּתוֹ כְּמִין צְרִיף אוֹ שֶׁסְּמָכָהּ לַכֹּתֶל, רַבִּי אֱלִיעֶזֶר פּוֹסֵל, מִפְּנֵי שֶׁאֵין לָהּ גַּג, וַחֲכָמִים מַכְשִׁירִין. מַחֲצֶלֶת קָנִים גְּדוֹלָה, עֲשָׂאָהּ לִשְׁכִיבָה, מְקַבֶּלֶת טֻמְאָה וְאֵין מְסַכְּכִין בָּהּ. לְסִכּוּךְ, מְסַכְּכִין בָּהּ וְאֵינָהּ מְקַבֶּלֶת טֻמְאָה. רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר, אַחַת קְטַנָּה וְאַחַת גְּדוֹלָה, עֲשָׂאָהּ לִשְׁכִיבָה מְקַבֶּלֶת טֻמְאָה וְאֵין מְסַכְּכִין בָּהּ. לְסִכּוּךְ, מְסַכְּכִין בָּהּ, וְאֵינָהּ מְקַבֶּלֶת טֻמְאָה:

משנה יא: הָעוֹשֶׂה את סֻכָּתוֹ כְּמִין צְרִיף – כצורת אהל משולש, קונוס, שהדפנות עצמן הן הגג של הסוכה, אוֹ שֶׁעשה לה דופן משופעת וסְּמָכָהּ לַכֹּתֶל – השעין אותה על הכותל, ומדובר שהדפנות הללו עשויות מחומר הכשר לסיכוך, רַבִּי אֱלִיעֶזֶר פּוֹסֵל, מִפְּנֵי שֶׁאֵין לָהּ גַּג, שאין ניכר מהו כותל ומהו גג, ואהל משופע אינו נחשב אהל אם אין בגגו לפחות טפח, וַחֲכָמִים מַכְשִׁירִין.

עתה עוברת המשנה לדון בכשרות מחצלת לסיכוך, ולדברי הכל אם נעשתה המחצלת לשם שכיבה עליה, הרי היא נחשבת 'כלי' ומקבלת טומאה, ואין מסככים בה. ולדברי הכל סתם מחצלת קטנה נעשית לשם שכיבה, ואין מסככים בה, והמחלוקת שתובא להלן היא במחצלת גדולה.

מַחֲצֶלֶת קָנִים גְּדוֹלָה, אם עֲשָׂאָהּ בפירוש לִשְׁכִיבָה, מְקַבֶּלֶת טֻמְאָה וְאֵין מְסַכְּכִין בָּהּ. אבל אם עשאה בסתם, מסתבר שעשאה לשם סכך, ומסככים בה. ומחצלת קטנה, אם עשאה בפירוש לְשם סִכּוּךְ, מְסַכְּכִין בָּהּ וְאֵינָהּ מְקַבֶּלֶת טֻמְאָה, אבל אם עשאה בסתם, מסתבר שעשאה לשכיבה, ואין מסככים בה.

רַבִּי אֱלִיעֶזֶר חולק ואוֹמֵר, אַחַת מחצלת קְטַנָּה וְאַחַת מחצלת גְּדוֹלָה, עֲשָׂאָהּ לִשְׁכִיבָה – מן הסתם עשויות הן לשכיבה, ולכן כל מחצלת שלא ידוע לנו לשם מה נעשתה הרי היא מְקַבֶּלֶת טֻמְאָה וְאֵין מְסַכְּכִין בָּהּ. ורק אם עשאה בפירוש לְסִכּוּךְ, מְסַכְּכִין בָּהּ, וְאֵינָהּ מְקַבֶּלֶת טֻמְאָה:

 

"אֵין הַגָּלֻיּוֹת מִתְכַּנְּסוֹת אֶלָּא בִּזְכוּת הַמִּשְׁנָיוֹת. אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, הוֹאִיל וְאַתֶּם מִתְעַסְּקִים בַּמִּשְׁנָה כְּאִילּוּ אַתֶּם מַקְרִיבִים קָרְבָּן". (ויקרא רבה)