יום שישי
י"ט אדר ב' התשפ"ד
יום שישי
י"ט אדר ב' התשפ"ד

חיפוש בארכיון

מסכת עבודה זרה, פרק ה, משנה ט

משנה ט: אֵלּו אֲסוּרִין וְאוֹסְרִין בְּכָל שֶׁהֵן. יֵין נֶסֶךְ, וַעֲבוֹדָה זָרָה, וְעוֹרוֹת לְבוּבִין, וְשׁוֹר הַנִּסְקָל, וְעֶגְלָה עֲרוּפָה, וְצִפֳּרֵי מְצוֹרָע, וּשְׂעַר נָזִיר, וּפֶטֶר חֲמוֹר, וּבָשָׂר בֶּחָלָב, וְשָׂעִיר הַמִּשְׁתַּלֵּחַ, וְחֻלִּין שֶׁנִּשְׁחֲטוּ בְּעֲזָרָה, הֲרֵי אֵלּו אֲסוּרִין וְאוֹסְרִין בְּכָל שֶׁהֵן:

אגב המשנה הקודמת, בה התבאר דינה של תערובת יין נסך, מביאה משנתנו דינים נוספים של תערובת איסור והיתר: אֵלּו דברים אֲסוּרִין, וְאוֹסְרִין את תערובתן בְּכָל שֶׁהֵן, ואפילו אם התערב שיעור אחד של איסור באלף שיעורים של היתר, הכל נאסר, יֵין נֶסֶךְ, וַעֲבוֹדָה זָרָה – צורה שנעבדה לשם עבודה זרה, והתערבה באלף צורות שלא נעבדו, וְעוֹרוֹת לְבוּבִין – עור שכנגד לב הבהמה, שהיתה דרכם של עובדי עבודה זרה לחתוך את העור ולהוציא את הלב של הבהמה בחייה לשם עבודה זרה, ונאסר בכך העור, וְשׁוֹר הַנִּסְקָל – בעל חיים שהרג אדם, שדינו להסקל ואסור הוא בהנאה מיד, וְעֶגְלָה עֲרוּפָה, וְצִפֳּרֵי מְצוֹרָע, וּשְׂעַר נָזִיר, וּפֶטֶר חֲמוֹר, וּבָשָׂר בֶּחָלָב, וְשָׂעִיר הַמִּשְׁתַּלֵּחַ, וּבהמות חֻלִּין שֶׁנִּשְׁחֲטוּ בָּעֲזָרָה, הֲרֵי אֵלּו אֲסוּרִין, וְאוֹסְרִין את תערובתן אפילו בְּכָל שֶׁהֵן.

 

"אֵין הַגָּלֻיּוֹת מִתְכַּנְּסוֹת אֶלָּא בִּזְכוּת הַמִּשְׁנָיוֹת. אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, הוֹאִיל וְאַתֶּם מִתְעַסְּקִים בַּמִּשְׁנָה כְּאִילּוּ אַתֶּם מַקְרִיבִים קָרְבָּן". (ויקרא רבה)