יום שישי
י"ט אדר ב' התשפ"ד
יום שישי
י"ט אדר ב' התשפ"ד

חיפוש בארכיון

מסכת עדיות, פרק ח, משנה א

פרק ח, משנה א: הֵעִיד רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן בְּתֵירָא עַל דַּם נְבֵלוֹת שֶׁהוּא טָהוֹר. הֵעִיד רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן בְּתֵירָא עַל אֵפֶר חַטָּאת שֶּׁנָּגַע טָמֵא בְמִקְצָתוֹ, שֶׁטִּמֵּא אֶת כֻּלּוֹ. הוֹסִיף רַבִּי עֲקִיבָא, עַל הַסֹּלֶת וְעַל הַקְּטֹרֶת וְהַלְּבוֹנָה וְהַגֶּחָלִים שֶׁנָּגַע טְבוּל יוֹם בְּמִקְצָתָן, שֶׁפָּסַל אֶת כֻּלָּם:

פרק ח, משנה א: הֵעִיד רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן בְּתֵירָא, עַל דַּם נְבֵלוֹת, שֶׁאם יש בו רק שיעור כזית, הוּא טָהוֹר, ואין דינו כבשר הנבילה שמטמא בכזית, אלא הדם מטמא רק בשיעור רביעית.

הֵעִיד רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן בְּתֵירָא, עַל אֵפֶר חַטָּאת – אפר פרה אדומה, שֶּׁאם נָּגַע טָמֵא בְמִקְצָתוֹ של האפר המונח בכלי, שֶׁטִּמֵּא אֶת כֻּלּוֹ, ואף על פי שמעיקר הדין אין כל האפר נטמא, שהרי אין זה דבר אחד אלא חלקים רבים של אפר, ומצד הדין נטמא רק המקום שנגע בטומאה, מכל מקום עשו חכמים מעלה יתירה באפר פרה אדומה, שאם נגעה טומאה במקצת האפר שבכלי, נטמא כולו. הוֹסִיף רַבִּי עֲקִיבָא ואמר, שלא רק בכלי שיש לו שוליים סביבו תקנו חכמים שאם נגעה טומאה במקצתו נטמא כולו, אלא גם כלי שאין לו שוליים כלל, כעין מגש, שאם נגע טמא במקצתו נטמא כולו, ולכן דין זה אינו רק באפר חטאת, אלא אמרו כן חכמים גם עַל הַסֹּלֶת, וְעַל הַקְּטֹרֶת, וְהַלְּבוֹנָה, וְהַגֶּחָלִים, שכל אלו מונחים בכלי שאין לו שוליים סביבו, שֶׁאם נָּגַע טְבוּל יוֹם בְּמִקְצָתָן, שֶׁפָּסַל אֶת כֻּלָּם.

 

"אֵין הַגָּלֻיּוֹת מִתְכַּנְּסוֹת אֶלָּא בִּזְכוּת הַמִּשְׁנָיוֹת. אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, הוֹאִיל וְאַתֶּם מִתְעַסְּקִים בַּמִּשְׁנָה כְּאִילּוּ אַתֶּם מַקְרִיבִים קָרְבָּן". (ויקרא רבה)