יום חמישי
י"ח אדר ב' התשפ"ד
יום חמישי
י"ח אדר ב' התשפ"ד

חיפוש בארכיון

מסכת פאה, פרק ח, משנה ב

משנה ב: נֶאֱמָנִים עַל הַלֶּקֶט וְעַל הַשִּׁכְחָה וְעַל הַפֵּאָה בִּשְׁעָתָן, וְעַל מַעְשַׂר עָנִי בְּכָל שְׁנָתוֹ. וּבֶן לֵוִי נֶאֱמָן לְעוֹלָם. וְאֵינָן נֶאֱמָנִין אֶלָּא עַל דָּבָר שֶׁבְּנֵי אָדָם נוֹהֲגִין כֵּן:

משנה ב: נֶאֱמָנִים העניים עַל הַלֶּקֶט וְעַל הַשִּׁכְחָה וְעַל הַפֵּאָה בִּשְׁעָתָן, כלומר, נאמנים הם לומר על תבואה שבידם שהיא של לקט או שכחה ופאה, וממילא פטורה היא מהפרשת תרומות ומעשרות, בשעת הקציר, שאז מצויים מתנות עניים אלו בשדות, וְכן נאמנים הם עַל מַעְשַׂר עָנִי – לומר שהתבואה שבידו היא של מעשר עני, בְּכָל שְׁנָתוֹ – בשנה השלישית ובשנה השישית, שבהם מפרישים מעשר עני. וּבֶן לֵוִי נֶאֱמָן לְעוֹלָם על התבואה שבידו שהיא של מעשר ראשון, כיון שהוא נוהג בכל שנה ושנה, ואין חוששים שמא לא הפריש ממנה תרומת מעשר, כיון שכשם שלא נחשדו ישראל שלא להפריש תרומה גדולה, כך לא נחשדו לויים שלא להפריש תרומת מעשר. וְאֵינָן נֶאֱמָנִין – אין העניים נאמנים על מה שבידם, אֶלָּא עַל דָּבָר שֶׁבְּנֵי אָדָם נוֹהֲגִין כֵּן – נוהגים לתת לעניים, וכפי שיבואר במשניות הבאות:

 

"אֵין הַגָּלֻיּוֹת מִתְכַּנְּסוֹת אֶלָּא בִּזְכוּת הַמִּשְׁנָיוֹת. אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, הוֹאִיל וְאַתֶּם מִתְעַסְּקִים בַּמִּשְׁנָה כְּאִילּוּ אַתֶּם מַקְרִיבִים קָרְבָּן". (ויקרא רבה)