יום שישי
י"ט אדר ב' התשפ"ד
יום שישי
י"ט אדר ב' התשפ"ד

חיפוש בארכיון

מסכת שקלים, פרק ו, משנה ד

משנה ד: שְׁלשָׁה עָשָׂר שֻׁלְחָנוֹת הָיוּ בַּמִּקְדָּשׁ, שְׁמוֹנֶה שֶׁל שַׁיִשׁ בְּבֵית הַמִּטְבְּחַיִם, שֶׁעֲלֵיהֶן מְדִיחִין אֶת הַקְּרָבַיִם. וּשְׁנַיִם בְּמַעֲרַב הַכֶּבֶשׁ, אֶחָד שֶׁל שַׁיִשׁ וְאֶחָד שֶׁל כֶּסֶף עַל שֶׁל שַׁיִשׁ הָיוּ נוֹתְנִים אֶת הָאֵבָרִים, עַל שֶׁל כֶּסֶף כְּלֵי שָׁרֵת. וּשְׁנַיִם בָּאוּלָם מִבִּפְנִים עַל פֶּתַח הַבַּיִת, אֶחָד שֶׁל שַׁיִשׁ וְאֶחָד שֶׁל זָהָב, עַל שֶׁל שַׁיִשׁ נוֹתְנִין לֶחֶם הַפָּנִים בִּכְנִיסָתוֹ, וְעַל שֶׁל זָהָבּ בִּיצִיאָתוֹ, שֶׁמַּעֲלִין בַּקֹּדֶשׁ וְלֹא מוֹרִידִין. וְאֶחָד שֶׁל זָהָב מִבִּפְנִים, שֶׁעָלָיו לֶחֶם הַפָּנִים תָּמִיד:

משנה ד: שְׁלשָׁה עָשָׂר שֻׁלְחָנוֹת הָיוּ בַּמִּקְדָּשׁ, שְׁמוֹנֶה שולחנות שֶׁל שַׁיִשׁ היו בְּבֵית הַמִּטְבְּחַיִם, שֶׁעֲלֵיהֶן מְדִיחִין אֶת הַקְּרָבַיִם של הקרבנות [ועשאום של שיש ולא של זהב או כסף, לפי שהשיש קר ומקרר את בשר הקרבנות שלא יסריחו, ואף שהיה נס בבית המקדש שלא הסריח בשר הקודש מעולם, אין סומכים על הנס], וּשְׁנַיִם – ושני שולחנות היו בְּמַעֲרַב הַכֶּבֶשׁ של המזבח החיצון, שולחן אֶחָד שֶׁל שַׁיִשׁ וְשולחן אֶחָד שֶׁל כֶּסֶף, עַל השולחן שֶׁל השַׁיִשׁ הָיוּ נוֹתְנִים אֶת הָאֵבָרִים של הקרבנות, עַל השולחנות שֶׁל כֶּסֶף היו מניחים את כְּלֵי השָׁרֵת שהיו מוציאים כל בוקר לעבודת בית המקדש. וּשְׁנַיִם – ושני שולחנות נוספים היו בָּאוּלָם מִבִּפְנִים, עַל פֶּתַח הַבַּיִת, אֶחָד שֶׁל שַׁיִשׁ וְאֶחָד שֶׁל זָהָב, עַל השולחן שֶׁל שַׁיִשׁ היו נוֹתְנִין את לֶחֶם הַפָּנִים בִּכְנִיסָתוֹ, וְעַל השולחן שֶׁל זָהָב היו נותנים את לחם הפנים בִּיצִיאָתוֹ, והטעם לכך שביציאתו היו מניחים אותו על שולחן של זהב, לפי שֶׁמַּעֲלִין בַּקֹּדֶשׁ וְלֹא מוֹרִידִין, וכיון שכל השבוע היה מונח על שלחן הזהב, לא הורידוהו להניחו על של כסף וכדומה, וְשלחן אֶחָד שֶׁל זָהָב מִבִּפְנִים, שֶׁעָלָיו לֶחֶם הַפָּנִים מונח תָּמִיד:

 

"אֵין הַגָּלֻיּוֹת מִתְכַּנְּסוֹת אֶלָּא בִּזְכוּת הַמִּשְׁנָיוֹת. אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, הוֹאִיל וְאַתֶּם מִתְעַסְּקִים בַּמִּשְׁנָה כְּאִילּוּ אַתֶּם מַקְרִיבִים קָרְבָּן". (ויקרא רבה)