יום חמישי
י"ח אדר ב' התשפ"ד
יום חמישי
י"ח אדר ב' התשפ"ד

חיפוש בארכיון

מצוה קיב) מצות שביתת הארץ בשנת השמיטה

פרשת כי תשא

"בחריש ובקציר תשבות" (שמות לד כא)

 מצוות עשה, לבטל עבודת הארץ בשנה השביעית, שנאמר 'בחריש ובקציר תשבות'. ופירשו חז"ל שפסוק זה נאמר על השנה השביעית, שנצטוינו שלא לעסוק בה כלל בעבודת הארץ. וכבר התבאר כל ענין המצוה לעיל (מצוה פד) במצות 'והשביעית תשמטנה ונטשתה' [שם התבאר, כי משרשי המצוה, לקבוע בליבנו, ולצייר ציור חזק במחשבתנו, את ענין חידוש העולם, כי 'ששת ימים עשה ה' את השמים ואת הארץ', וביום השביעי שלא ברא דבר, כתב לשון 'מנוחה' על עצמו. וכדי להסיר ולשרש מרעיוננו דבר קדמות העולם אשר יאמינו בזה הכופרים בתורה ובו יהרסו כל פינותיה ויפרצו חומותיה, באה חובה עלינו למנות בכל זמננו יום יום ושנה שנה על דבר זה, למנות שש שנים ולשבת בשביעית, כמו שאנו מונים ימי השבוע בששת ימי עבודה והשביעי יום מנוחה.

ונוהגת מצוה זו באנשים ובנשים, בארץ ישראל בלבד, ובזמן שישראל שם. ומדרבנן נוהגת אפילו בזמן הזה, שאין כל ישראל על אדמתם, ובארץ ישראל דוקא.

 

"דָּרַשׁ רַבִּי שִׂמְלַאי, שֵׁשׁ מֵאוֹת וּשְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה מִצְווֹת נֶאֶמְרוּ לוֹ לְמֹשֶׁה, שְׁלֹשׁ מֵאוֹת וְשִׁשִּׁים וְחָמֵשׁ לָאוִין כְּמִנְיַן יְמוֹת הַחַמָּה, וּמָאתַיִם וְאַרְבָּעִים וּשְׁמוֹנָה עֲשֵׂה כְּנֶגֶד אֵיבָרָיו שֶׁל אָדָם". (מכות כג:)