יום חמישי
י"ח אדר ב' התשפ"ד
יום חמישי
י"ח אדר ב' התשפ"ד

חיפוש בארכיון

מצוה שצז) מצוות פרה אדומה

פרשת קרח

"ויקחו אליך פרה אדומה…" (במדבר יט ב)

מצוות עשה, שנצטוו ישראל לשרוף פרה אדומה כדי שיהיה אפרה מוכן למי שיצטרך אליה, ומטהרת מטומאת מת, שנאמר 'דבר אל בני ישראל ויקחו אליך פרה אדומה… והיתה לעדת בני ישראל למשמרת' וגו'.

אף על פי שמלאני לבי לכתוב רמזים מטעמי המצוות על צד הפשט, במצוה זו רפו ידי ואירא לפצות פי עליה כלל, ואפילו בפשט, כי ראיתי שחז"ל האריכו הדיבור בעומק סודה וגודל ענינה, עד שאמרו ששלמה המלך השיג לדעת ברבוי חכמתו כל טעמי התורה חוץ ממצוה זו, ועוד אמרו חז"ל שאמר לו הקב"ה למשה, לך אני מגלה טעם פרה אדומה ולא לאחרים.

ועתה אל יחשוב השומע שענין סודה וסדר חוקה הוא בכך שהיא מטהרת את הטמאים, שהרי כעין דבר זה ימצא בשאר קרבנות, שטהרתן על ידי הקרבת קרבן. אבל עיקר הפלא הוא על היותה מטהרת את הטמאים, ומאידך היא מטמאת את הטהורים העוסקים בשריפתה. וגם כן יש תמיהה גדולה בהיותה נעשית מחוץ למחנה, שלא כדרך שאר הקרבנות.

מדיני המצוה, שמצות פרה אדומה שתהיה בת ארבע שנים או בת שלש, ואם היתה זקנה, כשרה. ואין קונים עגלה ומגדלים אותה, אלא קונים פרה. ו'תמימה' היינו שתהיה שלמה באדמימותה, שאם היו לה שתי שערות שחורות או לבנות, פסולה. ואם היו בה שערות שעיקרן אדום וראשן מצבע אחר, הכל הולך אחר העיקר, וגוזז במספרים את ראשן עד האדום.

והעבודה פוסלת בה, שנאמר 'אשר לא עלה עליה עול', ואפילו אם הניח עליה אדם את בגדו, פסולה.

ונוהגת מצוה זו בארץ ישראל, בזמן שבית המקדש קיים, ואמרו חז"ל שמיום שנצטוו ישראל במצוה זו, נעשו תשע פרות אדומות, הראשונה עשה משה רבינו עליו השלום, שניה עשה עזרא, ושבע פרות נוספות נעשו מעזרא עד חורבן הבית השני, ועשירית יעשה המלך המשיח שיגאלנו במהרה בימינו אמן.

 

"דָּרַשׁ רַבִּי שִׂמְלַאי, שֵׁשׁ מֵאוֹת וּשְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה מִצְווֹת נֶאֶמְרוּ לוֹ לְמֹשֶׁה, שְׁלֹשׁ מֵאוֹת וְשִׁשִּׁים וְחָמֵשׁ לָאוִין כְּמִנְיַן יְמוֹת הַחַמָּה, וּמָאתַיִם וְאַרְבָּעִים וּשְׁמוֹנָה עֲשֵׂה כְּנֶגֶד אֵיבָרָיו שֶׁל אָדָם". (מכות כג:)