יום חמישי
י"ח אדר ב' התשפ"ד
יום חמישי
י"ח אדר ב' התשפ"ד

חיפוש בארכיון

מצוות קכה-קכו) שלא ליתן שמן ולבונה במנחת חוטא

פרשת ויקרא

"לא ישים עליה שמן ולא יתן עליה לבונה" (ויקרא ה יא)

מצוות לא תעשה, שלא ישים הכהן שמן במנחת חוטא עני, ושלא לתת לבונה במנחה זו, שנאמר 'לא ישים עליה שמן ולא יתן עליה לבונה'. ואף על פי שבשאר מנחות היו נותנים שמן ולבונה [אבל חוטא עשיר לעולם אינו מביא מנחת קמח בחטאו, אלא קרבן בהמה].

משרשי המצוה, לפי שהשמן מרמז למעלה ולגדולה, שאם אתה מערבו בכל המשקים – הוא צף על כולם, והוא דבר חשוב מאד, ולכן ימשחו בו את המתחנכים למעלת מלכות או כהונה, וכן הלבונה היא דבר חשוב, ועל כן אין ראוי לתת ממנו במנחת החוטא, הצריך להראות בעצמו דאגה ושפלות על שבא דבר עברה בידו. ועוד נאמר, שזהו לחמלת העני שלא להטריחו יותר מדי להביא גם שמן ולבונה, כי הקדוש ברוך הוא לא יטריח בריה. ומפני זה גם כן לא חייבו רק במעט קמח, שאי אפשר לשום אדם אפילו בדלי דלות בלא מעט קמח.

ונוהגת מצוה זו בזמן שבית המקדש קיים, בכהנים, כי להם העבודה. וכהן העובר עליה ונתן שמן או לבונה במנחה זו של חוטא עני, לוקה.

 

"דָּרַשׁ רַבִּי שִׂמְלַאי, שֵׁשׁ מֵאוֹת וּשְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה מִצְווֹת נֶאֶמְרוּ לוֹ לְמֹשֶׁה, שְׁלֹשׁ מֵאוֹת וְשִׁשִּׁים וְחָמֵשׁ לָאוִין כְּמִנְיַן יְמוֹת הַחַמָּה, וּמָאתַיִם וְאַרְבָּעִים וּשְׁמוֹנָה עֲשֵׂה כְּנֶגֶד אֵיבָרָיו שֶׁל אָדָם". (מכות כג:)