יום שישי
י"ט אדר ב' התשפ"ד
יום שישי
י"ט אדר ב' התשפ"ד

חיפוש בארכיון

ספר זמנים: הלכות שבת, פרק טז, ח-ט

ח) היה הקרפף יתר מבית סאתים, ובא למעטו באילנות, אינו מיעוט. אבל אם בנה בו עמוד בצד הכותל גבוה עשרה ורחב שלשה או יתר, הרי זה מיעוט. פחות משלשה, אינו מיעוט, שכל פחות משלשה כלבוד דמי, ודינו כמו הכותל עצמו, וכן אם הרחיק מן הכותל שלשה ועשה מחיצה נוספת, הרי זה מיעוט, אך אם הרחיק מהכותל פחות משלשה ועשה מחיצה, לא עשה כלום:
ט) טח את הכותל בטיט כדי למעט את חלל הקרפף, אף על פי שהטיט אינו יכול לעמוד בפני עצמו, הרי זה מיעוט. הרחיק מן התל שלשה, ועשה מחיצה חדשה לשם דירה, הועיל, שהרי המקום מוקף עתה במחיצות שנעשו לשם דירה. עשה מחיצה חדשה לשם דירה על שפת התל, אינו מועיל, שהעושה מחיצה על גבי מחיצה, אינו מועיל, כיון שהמקום כבר היה מוקף קודם לכן שלא לשם דירה, ובכך שהגביה את המחיצה במחיצה חדשה שנעשית לשם דירה לא השתנה דין הקרפף, אבל אם נבלעה מחיצה התחתונה, כגון שהיה העפר תיחוח ושקעו המחיצות בעפר, ולא נשאר מהם גובה של עשרה טפחים, והרי העליונה קיימת, הואיל ונעשית העליונה לשם דירה, והרי אין שם נראה אלא היא [-אין נראית מחיצה נוספת מלבדה], הרי זה הועיל, ומותר לטלטל בכולה:

 

שימו לב: כשם שאין פוסקים הלכה מהמשנה או מהגמרא, כך אין לפסוק הלכה למעשה מתוך דברי הרמב"ם, אלא לאחר העיון בדברי הפוסקים האחרונים!

שימו לב: כשם שאין פוסקים הלכה מהמשנה או מהגמרא, כך אין לפסוק הלכה למעשה מתוך דברי הרמב"ם, אלא לאחר העיון בדברי הפוסקים האחרונים!

 

"יְהֵא חִיבּוּר זֶה מִקְבָּץ לְתוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה כֻּלָּהּ, עִם הַתַּקָּנוֹת, וְהַמִּנְהָגוֹת, וְהַגְּזֵרוֹת, שֶׁנַּעֲשׂוּ מִיְּמוֹת מֹשֶׁה רַבֵּינוּ וְעַד חִבּוּר הַגְּמָרָא... לְפִיכָךְ קָרָאתִי שֵׁם חִיבּוּר זֶה מִשְׁנֶה תּוֹרָה". (הקדמת הרמב"ם)