יום חמישי
י"ח אדר ב' התשפ"ד
יום חמישי
י"ח אדר ב' התשפ"ד

חיפוש בארכיון

שער אהבת ה', הקדמה (ב)

השער העשירי, שער אהבת ה'

הקדמה

מפני חשיבות אהבת ה', סמכה התורה את אהבת ה' ליחוד ה', שכך נאמר 'שמע ישראל ה' אלהינו ה' אחד', 'ואהבת את ה' אלקיך' וגו'. וזירזה התורה על כך בספר דברים פעמים רבות, כמו שנאמר 'לאהבה את ה' אלקיך לשמע בקולו ולדבקה בו'. וה'דביקות' היא האהבה הנאמנה והלב השלם בה. והרבה פעמים מקדים הספר זכר יראת האלהים על אהבתו, כמו שנאמר 'ועתה ישראל מה ה' אלקיך שואל מעמך, כי אם ליראה', וכן נאמר 'את ה' אלקיך תירא'. וחייב הדין להקדים היראה על האהבה באלקים, מפני שהיראה היא תכלית הפרישות, והמדרגה הקרובה ביותר אל מדרגת אהבת האלקים. ואי אפשר שיגיע האדם לאהבת ה', אלא אחר שתקדם יראתו ופחדו מה'. ולכן הקדמנו שער הפרישות לשער הזה, כי מן הנמנע ממנו שתתיישב אהבת הבורא בלבנו עם התיישב אהבת העולם הזה בנו. וכאשר יהיה לב המאמין ריק מאהבת העולם ופנוי מתאוותיו מצד הכרה ובינה, תתיישב אהבת הבורא בלבו, ותהיה תקועה בנפשו כפי רצונו והכרתו.

וראוי שנבאר מדברי האהבה שבעה ענינים: א. מה הוא ענין האהבה באלקים יתברך. ב. על כמה פנים תהיה האהבה באלקים. ג. איך הדרך להגיע לאהבה זו. ד. אם דבר זה הוא ביכולת האדם. ה. מה הם מפסידי אהבת ה'. ו. סימני האדם האוהב את ה'. ז. במנהגי אוהבי ה'.

 

"חִיפַּשְׂתִּי עַל חוֹבוֹת הַלְּבָבוֹת מִן הַשֵּׂכֶל וּמִן הַכָּתוּב וּמִן הַקַּבָּלָה... וּמָצָאתִי שֶׁהֵם יְסוֹדֵי כָּל הַמִּצְווֹת"  (הקדמת המחבר)