יום שישי
י"ט אדר ב' התשפ"ד
יום שישי
י"ט אדר ב' התשפ"ד

חיפוש בארכיון

שער הפרישות, פרק חמישי (יב)

השער התשיעי, שער הפרישות

פרק חמישי

החלק השלישי של הפרישות, בענינים הנוגעים ללב ולמחשבה, תחילתה של פרישות זו היא בכך שתפרוש מקניני העולם במעשיך ובמחשבתך, ולא תזדקק להם אלא למזון ופרנסה, ולא לתענוג מתענוגי הגוף, ולא להגיע אל המנוחות והשררות והתפארות בהון העולם הכלה מהרה. ותהיה פרישותך בהם לשם ה', לא כדי לקנות לך שם, ולא כדי להתפאר בהעדר התענוגות ממך, ולא כדי לחסוך ממון על ידי הנהגות הפרישות.

ואל תצא בפרישותך מגבול התורה, ולכן אסור להתענות בשבתות ובמועדים וראשי חדשים, ולא להמנע מחיובי התורה בקיום חיי משפחה, אלא תהיה פרישותך על דרך התורה והדת, בגלוי ובנסתר מענינך.

ואחר כך תקצר מאוייך בעולם, כאלו אתה נוסע ממנו לערב יומך, ואחר כך תחשוב עם נפשך, כאשר הקדמנו בשער חשבון האדם עם נפשו, ואחר כך תתיאש ממה שבידי בני אדם, ותבטח רק על ה' ותנוח דעתך על גזרותיו ודיניו. וכל חובות הלבבות, שקדם באורם בספר הזה, אתה חייב בהם, והם יסוד הפרישות מן העולם. חקור עליהם, והדביקם אל לבך, ותגיע על ידי זה לכל טובה.

 

 

"חִיפַּשְׂתִּי עַל חוֹבוֹת הַלְּבָבוֹת מִן הַשֵּׂכֶל וּמִן הַכָּתוּב וּמִן הַקַּבָּלָה... וּמָצָאתִי שֶׁהֵם יְסוֹדֵי כָּל הַמִּצְווֹת"  (הקדמת המחבר)