יום שישי
י"ט אדר ב' התשפ"ד
יום שישי
י"ט אדר ב' התשפ"ד

חיפוש בארכיון

שער הפרישות, פרק שישי

השער התשיעי, שער הפרישות

פרק שישי

מצאנו בספרי הקודש ודברי חז"ל מעשים רבים ודברים שונים בעניני הפרישות, כגון מה שאמר יעקב אבינו 'ונתן לי לחם לאכול ובגד ללבוש', ומשה רבינו שלא אכל ולא שתה ארבעים יום ולילותיהם ג' פעמים, וכן אליהו לא אכל ארבעים יום. וכן מצאנו לגבי נזיר, שקראו האלקים 'קדוש', כמו שנאמר 'כל ימי נזרו קדוש הוא לה", בגלל שמנע את עצמו מפרי הגפן וגידל שער ראשו בלבד, כל שכן מי שפסקה תאותו מכל התענוגים, שיש לו שכר וגמול יותר. וכן היה מנהג בני הנביאים, שהניחו את העסק בישוב העולם וההשגחה בעניני הגוף, ויצאו למדברות, כדי שתתיחד נפשם ומחשבתם לאלקים. וכן ציותה אותנו התורה בתענית בעת התשובה ובקשת הכפרה, כדי שנחסום תאותנו מכל התענוגים, שהם הסיבה החזקה לעבירות. וכן מצאנו עוד במקומות רבים מאד מעניני הפרישות. ואמרו חז"ל 'כך היא דרכה של תורה, פת במלח תאכל ומים במשורה תשתה ועל הארץ תישן'.

ומי שיחקור על הענין הזה, ימצאנו מקוים מן הכתוב ומן השכל ומן הקבלה. תן לבך בו וחשוב עליו במצפונך, תשיגהו בעזרת השם, כמו שנאמר 'אם תבקשנה ככסף וגו' אז תבין יראת ה" וגו'.

 

"חִיפַּשְׂתִּי עַל חוֹבוֹת הַלְּבָבוֹת מִן הַשֵּׂכֶל וּמִן הַכָּתוּב וּמִן הַקַּבָּלָה... וּמָצָאתִי שֶׁהֵם יְסוֹדֵי כָּל הַמִּצְווֹת"  (הקדמת המחבר)