יום שישי
י"ט אדר ב' התשפ"ד
יום שישי
י"ט אדר ב' התשפ"ד

חיפוש בארכיון

שער התשובה, פרק שביעי (א)

השער השביעי, שער התשובה

פרק שביעי

הדברים המזיקים ומפריעים לתשובה, רבים הם מאד. וביניהם, הסכמת האדם בליבו להמשיך לעשות את העבירה, ודבר זה נגרם על ידי התמדת עשייתה, ואיחור האדם מההימנעות ממנה, וכבר נאמר, שאין עבירה 'קטנה' מידי כל עוד האדם חוזר ועובר עליה, ואין עבירה 'גדולה' מידי, אם האדם חוזר עליה בתשובה.

וחומרת ההתמדה בעשיית העבירה היא בכך שהדבר מראה שאדם זה מבזה את דבר ה', ומיקל במצוותו והזהרתו, ומזמן את עצמו להענש על כך. ועוד, כי ההתמדה על העברה, ואפילו אם היא קטנה, הולכת העבירה וגדילה מחמת התמדתו עליה, ולעומת זאת אפילו עבירה גדולה, כשמבקש בעליה מחילה עליה, ועוזב אותה מחמת יראת האלקים, הרי היא הולכת הלוך וחסור ומתמעטת, עד שתמחה מספר עונותיו, וינקה ממנה בעליה בתשובה. הלא תראה, חוט של משי, כמה הוא חזק כשיכפול אותו האדם פעמים רבות, וכבר ידעת, כי עיקרו עשוי מהחלש שבדברים, והוא ריר התולעת. ונראה החבל הגדול של ספינה, כשמשתמשים בו זמן ארוך, הולך הלך וחסר עד אשר יפסק לגמרי, ויהיה חלש יותר מכל דבר, וכמו כן ענין הקטנות והגדלות בעברות עם ההתמדה ובקשת המחילה.

 

"חִיפַּשְׂתִּי עַל חוֹבוֹת הַלְּבָבוֹת מִן הַשֵּׂכֶל וּמִן הַכָּתוּב וּמִן הַקַּבָּלָה... וּמָצָאתִי שֶׁהֵם יְסוֹדֵי כָּל הַמִּצְווֹת"  (הקדמת המחבר)