יום שישי
י"ט אדר ב' התשפ"ד
יום שישי
י"ט אדר ב' התשפ"ד

חיפוש בארכיון

שער חשבון הנפש, פרק שלישי (טו)

השער השמיני, שער חשבון הנפש

פרק שלישי

החשבון החמשה עשר: חשבון האדם עם נפשו על כך שהוא מכין לעצמו את מזונותיו קודם שיש לו צורך אליהם, ואיננו יודע כלל אם יעמוד ויחיה עד אותה העת שיהנה מהם. וכן כשהוא צריך ללכת בדרך רחוקה, מזמין עניני הליכתו קודם לכן כמה ימים, ויתבונן בדרך שהוא עתיד ללכת בה, ובמרכבה שירכב בה, ובכל הענינים הנוגעים לנסיעה זו, היכן יחנה וכיצד יסע, ואף על פי שאינו יודע במה שגזר לו הבורא בענין זה, ואינו בטוח שיאריך ימים לאותה הנסיעה.

ועל הדרך הזה, אחי, אנחנו חייבים להיות נכונים למועד ולהזדמן לדרך הרחוקה אל העולם הבא, אשר אין לנו מברח ממנו ולא מנוס מפניו, ועלינו לחשוב ולהכין צידה לדרך זו, ולהתבונן במה שיאמר לנו ה' ביום החשבון הגדול, שאמר עליו הכתוב 'כי הנה היום בא בוער כתנור'. ואיך נתעלם מדבר זה, והנסיעה מתמדת, והמעבר לשם מצוי, והדרך ארוכה, והמרגוע רחוק. ומדוע לא שמנו אל לבנו לזכור אחריתנו, ולא חשבנו על הצידה לבית מועדנו? התעסקנו בעולם הכלה, והנחנו את העולם האמיתי והקיים לעד, ומחמת מדוי גופנו, שכחנו את מדוי שכלנו, ובחרנו בעבודת רוע יצרנו ועזבנו את עבודת יוצרנו, ונעבוד את תאוותינו ולא עבדנו את אלקינו. אהה למבוכה הזאת, כמה היא עיורת! ואוי לשכרות הזאת, כמה היא חזקה.

 

"חִיפַּשְׂתִּי עַל חוֹבוֹת הַלְּבָבוֹת מִן הַשֵּׂכֶל וּמִן הַכָּתוּב וּמִן הַקַּבָּלָה... וּמָצָאתִי שֶׁהֵם יְסוֹדֵי כָּל הַמִּצְווֹת"  (הקדמת המחבר)