יום שישי
י"ט אדר ב' התשפ"ד
יום שישי
י"ט אדר ב' התשפ"ד

חיפוש בארכיון

שער חשבון הנפש, פרק שלישי (יז)

השער השמיני, שער חשבון הנפש

פרק שלישי

החשבון השבעה עשר: יתבונן בשכלו בעת שתיטה נפשו לחברת בני אדם ולהשתעשע בהם, יראה את מעלות הבדידות והפרידה מבני אדם, וכמה גרוע לו להיות בחברת הכסילים כשאין לו דוחק שיביאנו לכך. וכבר נאמר 'ברוב דברים לא יחדל פשע', כי בחברת בני האדם יבוא לידי לשון הרע, ודברי שקר ושבועות שוא, וכן יבוא לידי גאוה וליצנות, ולבזות מקצת מהיושבים עמו, ולשחוק עמהם.

ויתבונן ויראה את העדר יראת האלהים מלבו בעת התערבו עם בני אדם שאינם עובדי ה', ושיחתו עמהם, והחונף, ואהבת רכישת השם להתגאות בו ולהתגדל אצלם, במה שהוא יודע ובמה שאינו יודע, ממיני החכמות והמעשים.

וחסרון נוסף בכך שהוא מעורב בחברת בני האדם שאינם עובדי ה', שהוא צריך להוכיחם על מעשיהם הרעים, ואם יש יכולת בידו למחות ולא ימחה, יהיה מקצר בכך בחיובו. ולעומת זאת, כאשר תתבודד, בטלה מעליך חובת הצווי בטוב והאזהרה מן הרע בלי ספק, שזה דבר קשה לקיים מצותו ולהשלים חובתו, כמו שאמרו חז"ל, כבר בדורם, שאין מי שמקבל תוכחה, ואין מי שיודע להוכיח.

ומלבד חסרונות אלו שיש לאדם הנמצא בחברת כסילים, נגרם לו בכך גם חסרון בעצמו, שהיצר מתגבר עליו כשהוא בחברתם, ולומד מהם רוע מידותיהם, ואמרו חכמים 'שיחת הילדים וישיבת בתי כנסיות של עמי הארץ מוציאין את האדם מן העולם'.

וכללו של דבר, כי רוב העברות לא יגמרו אלא בשנים, כמו העריות, ורוע משא ומתן, ושבועת שקר, ועדות שקר, וכל העבירות שיהיו בלשון לא יהיו אלא בזמן שהאדם נמצא בחברת בני אדם, ואילו הבדידות והפרידה מבני אדם היא סיבת ההצלה מכל העבירות הנ"ל, והבדידות היא מהדברים החזקים המביאים את האדם אל המידות הטובות.

על כן השמר, אחי, פן ישיאך היצר וייפה בעיניך החברה והתערבות עם בני אדם, ויסיתך לכסוף אליהם בעת היחידות והבדידות.

ואחר כל זאת עליך להזהר מאד פן יטעה אותך רעיון לבך לחשוב שמעלת הבדידות גדולה כל כך עד כדי שתימנע מלהתערב עם החכמים יודע ה' ולומדי תורתו, כי אדרבה, הנמצא בחברת אנשי החסד והתורה יש לו מעלות רבות יתרות על מעלות היחידות, וכבר נאמר בפסוק 'הולך את חכמים יחכם', ואמרו חז"ל 'קבוץ לרשעים, רע להם ורע לעולם. ולצדיקים, טוב להם וטוב לעולם'. ואמרו 'יהי ביתך בית ועד לחכמים, והוי מתאבק בעפר רגליהם, והוי שותה בצמא את דבריהם', ונאמר: 'אז נדברו יראי ה' איש אל רעהו ויקשב ה' וישמע'.

 

"חִיפַּשְׂתִּי עַל חוֹבוֹת הַלְּבָבוֹת מִן הַשֵּׂכֶל וּמִן הַכָּתוּב וּמִן הַקַּבָּלָה... וּמָצָאתִי שֶׁהֵם יְסוֹדֵי כָּל הַמִּצְווֹת"  (הקדמת המחבר)