ז. שכח או נאנס או אפילו הזיד ולא הבדיל במוצ"ש, מבדיל עד סוף יום שלישי, ויש אומרים שאינו מבדיל אלא כל יום ראשון ולא יותר. ומפני חשש ברכה לבטלה יש אומרים שברכת ההבדלה יאמרנה בלי שם ומלכות, וכדי שלא תהיה ברכת ההבדלה הפסק בין ברכת "בורא פרי הגפן" לטעימה, שהרי אומרה בלי שם ומלכות, יאמרנה קודם ברכת "בורא פרי הגפן". (וכב"ש). אולם פוסקים רבים חולקים וסוברים שברכת ההבדלה תיאמר בשם ומלכות, וכן נראה דעת מרן, ולפי זה ברכת הגפן קודמת בהבדלה, והסומך על פוסקים אלו אין מזניחין אותו. וכל זה כשאכל בימים אלו, אבל אם ישב בתענית ביום א', כגון, בט' באב שחל ביום א', או שחל בשבת ונדחה ליום א', במוצאי התענית מבדיל בשם ומלכות. וכן המנהג.
