יום רביעי
ט' תמוז התשפ"ו

יש לי תלמידה לשעבר, שההורים שלה היו מאד מיודדים איתנו. האבא היה ת"ח גדול בכולל עם בעלי והאמא היתה מחנכת בביה"ס יחד איתי והיינו מאד בידידות. הבחורה בת 27-28 האב נפטר ממחלה קשה והאמא נפטרה בפתאומיות לפני 4 שנים. 3 אחיות נישאו בשנתיים האחרונות ב"ה ועקפו אותה. בין היתר, גם זה השפיע עליה מאד לרעה. הבחורה תמיד היתה קצת מסורבלת מבחינה חברתית – איזשהו קושי או שוני חברתי אבל מאד חכמה וחביבה רק קצת לפעמים לא כמו כולם… חשוב לציין שכשהיתה תלמידה בביה"ס אף פעם לא היתה בעיה מנטלית אבל אחרי הטראומות שעברה אני יודעת שהיא כעת במצב רגשי לא יציב. לפעמים כשהיא עצובה או מרירה היא יכולה לטרוק דלתות, או להשליך חפצים לפעמים סובלת מנידודי שינה, לפעמים ממצב רוח מר. ב"ה היא הולכת לטיפול רגשי. אחותה אמרה לי שהתרפיסטית מכוונת אותה לקחת כדורים אבל היא מסרבת בכל תוקף. הרבה מנסים להציע לה שידוכים מכירים את הבעיות החיצוניות (החברתיות) ומציעים משהו בהתאם. אבל אני יודעת את השאר. (היא שולחת את כולם אלי לבירורים.) מחר צריכים להגיע אלינו משפחה שיש להם בן שגם הוא קצת מסורבל חברתית ורוצים לברר אצלי עליה, בתור מי שהכי קרובה אליה. האם אני חייבת לספר את מה שנודע לי מאחותה? יש הרבה ידידות שטוענות שברגע שתתחתן ותהיה לה הפינה שלה, היא תרגע. אחרות טוענות שאי אפשר ככה להתחתן. אבל הבעיה היא שאת כולם היא שולחת אלי ואם אני אומר לכל אחד את הפרט הזה שאני יודעת – אף אחד לא ישתדך איתה… מה עלי לעשות? מחר מגיעים אלי זוג לשמוע פרטים מה עלי להגיד? אם אפשר לענות כמה שיותר מהר כי כבר מחר אדרש לענות תשובה.

תשובה »

מה צריך לעשות כשנותנים לגבאי מתנות לאביונים, לפני פורים על מנת שהוא יעביר בפורים? איזה תנאי כלשהו שלא יזכה במעות עד פורים? כאצלי זה עדיין ליל פורים ואצל העני זה כבר יום הפורים זה לכתחילה? למה אין בעיה עם שליחות-גבאי צדקה, זה הרי דברי קבלה ולכאורה אין אומרים חזקה שליח עושה שליחותו

תשובה »

בל"נ אאסוף מתנה לאביון בפורים (אודיע לציבור שזו מתנה אחת מתוך שתיים). הוא מוכר לי כאביון, ויש גם מכתבי רבנים המעידים על כך. הבעיה שלא אוכל להעביר לו בפורים עצמו, הוא לא גר לידי. אפשר לעשות העברה בנקאית, אבל כמדומני שהבנקים אינם עובדים ממש בפורים עצמו. האם די בכך שאקנה את הכסף עבורו בפורים ואעביר לו מיד לאחר מכן? האם כדאי גם להודיע לו בפורים שאני אוסף עבורו, אולי גם להודיע את הסכום (הוא יודע שאאסוף עבורו)? האם יש דרך מהודרת יותר? אולי להעביר אליו בעצמי מראש סכום מסוים, ולהתנות שזה ייחשב כמתנות אביונים, ואחר כך לקזז סכום זה מסכום הכסף שאקבל בפועל עבורו

תשובה »

אבי שיחיה מכין בכל שנה לקראת פסח מין מאכל מסוים שהיו אוכלים בבית הוריו, ושולח לכל הילדים הנשואים בכל רחבי הארץ. הדבר גורם לו סיפוק גדול מאד ונוסטלגיה עמוקה. הבעיה שהמאכל כפי שהוא כמעט ואינו ראוי לאכילה, ורוב ואולי כל הילדים מקבלים ממנו זאת בתודה אך לא טועמים ממנו כלל, ומסתבר שבסופו של דבר הכל נזרק לפח. השאלה האם מותר ואולי צריך לומר לו בכל שנה מחדש שזה מאד טעים וכולם מאד נהנים לאכול זאת, וכעין הקונה מקח רע בשוק שיש לשבחו בעיניו, ויש בכך גם משום כיבוד הורים כיון שזה מאד משמח אותו, או שיש בכך משום שקר האסור. אין כ"כ דרך ביניים ותשובות מתחמקות, כיון שהוא שואל ישירות אם אכלו ואם היה טעים וכו'. מה שכן – אפשר להשיב באמצעות המייל ולא בשיחה ישירה, אם זה יותר 'קל' מבחינת השקר. במצב הענינים הנוכחי אין כ"כ חשש שהשקר יתגלה בעתיד הרחוק או הקרוב.

הבאת ראיה נכונה, ויש עוד עשרות ראיות דומות בגמרא- שמותר לשקר לצורך אם אין הפסד ממון, ובודאי כאן שיש בזה מצות כיבוד אב ואם שמותר וצריך לשקר ולומר שהיה טעים וכו'


ולכן יש לומר שאכלו והיה טעים


והאמת שלגבי האכילה אין צורך לשקר כי אפשר לטעום משהו קטנטן ויהיה אמת לומר שאכלו- ורק השקר שהיה טעים


האם "זמני היום" באתר יועילו לך?