יום חמישי
י' תמוז התשפ"ו

מה צריך לעשות כשנותנים לגבאי מתנות לאביונים, לפני פורים על מנת שהוא יעביר בפורים? איזה תנאי כלשהו שלא יזכה במעות עד פורים? כאצלי זה עדיין ליל פורים ואצל העני זה כבר יום הפורים זה לכתחילה? למה אין בעיה עם שליחות-גבאי צדקה, זה הרי דברי קבלה ולכאורה אין אומרים חזקה שליח עושה שליחותו

תשובה »

בל"נ אאסוף מתנה לאביון בפורים (אודיע לציבור שזו מתנה אחת מתוך שתיים). הוא מוכר לי כאביון, ויש גם מכתבי רבנים המעידים על כך. הבעיה שלא אוכל להעביר לו בפורים עצמו, הוא לא גר לידי. אפשר לעשות העברה בנקאית, אבל כמדומני שהבנקים אינם עובדים ממש בפורים עצמו. האם די בכך שאקנה את הכסף עבורו בפורים ואעביר לו מיד לאחר מכן? האם כדאי גם להודיע לו בפורים שאני אוסף עבורו, אולי גם להודיע את הסכום (הוא יודע שאאסוף עבורו)? האם יש דרך מהודרת יותר? אולי להעביר אליו בעצמי מראש סכום מסוים, ולהתנות שזה ייחשב כמתנות אביונים, ואחר כך לקזז סכום זה מסכום הכסף שאקבל בפועל עבורו

תשובה »

שלום וברכה, אני רוצה להגיע להתפלל בכותל אחרי שלא הייתי שם יותר מחודש. האם אני צריכה לעשות קריעה? יש לציין שאני נמצאת בירושלים כמעט כל יום אבל גרה בישוב ליד. האם יש דרך להימנע מזה? אם כן צריך לעשות קריעה האם מותר לעשות על חולצה ישנה ששמים מעל הבגדים ואז להוריד מיד? איך בדיוק עושים את זה ?עם מספריים?

תשובה »

אני נוסע כל יום במונית עם נהג קבוע, על בסיס תשלום חודשי. יש הסכם ביני לבין הנהג, שכאשר הוא אינו יכול להגיע אני מזמין מונית אחרת, והוא משלם לי למחרת את סכום הנסיעה ששילמתי לנהג האחר. לפעמים הוא מעגל את הסכום לרעתו, כלומר, אם שילמתי לנהג המחליף 19 ₪, הוא נותן לי 20. השאלה האם יש בזה חשש ריבית ועלי להתעקש להחזיר לו?

אני נוסע כל יום במונית עם נהג קבוע, על בסיס תשלום חודשי. יש הסכם ביני לבין הנהג, שכאשר הוא אינו יכול להגיע אני מזמין מונית אחרת, והוא משלם לי למחרת את סכום הנסיעה ששילמתי לנהג האחר. לפעמים הוא מעגל את הסכום לרעתו, כלומר, אם שילמתי לנהג המחליף 19 ₪, הוא נותן לי 20. השאלה האם יש בזה חשש ריבית ועלי להתעקש להחזיר לו?

ריבית אינה אלא כשהדבר ניתן עבור ""אגר נטר"" היינו שכר המתנת המעות. ומכיון שכאן ברור שלא זוהי הכוונה, אין בדבר חשש איסור.

האם "זמני היום" באתר יועילו לך?