יום חמישי
י' תמוז התשפ"ו

אבי שיחיה מכין בכל שנה לקראת פסח מין מאכל מסוים שהיו אוכלים בבית הוריו, ושולח לכל הילדים הנשואים בכל רחבי הארץ. הדבר גורם לו סיפוק גדול מאד ונוסטלגיה עמוקה. הבעיה שהמאכל כפי שהוא כמעט ואינו ראוי לאכילה, ורוב ואולי כל הילדים מקבלים ממנו זאת בתודה אך לא טועמים ממנו כלל, ומסתבר שבסופו של דבר הכל נזרק לפח. השאלה האם מותר ואולי צריך לומר לו בכל שנה מחדש שזה מאד טעים וכולם מאד נהנים לאכול זאת, וכעין הקונה מקח רע בשוק שיש לשבחו בעיניו, ויש בכך גם משום כיבוד הורים כיון שזה מאד משמח אותו, או שיש בכך משום שקר האסור. אין כ"כ דרך ביניים ותשובות מתחמקות, כיון שהוא שואל ישירות אם אכלו ואם היה טעים וכו'. מה שכן – אפשר להשיב באמצעות המייל ולא בשיחה ישירה, אם זה יותר 'קל' מבחינת השקר. במצב הענינים הנוכחי אין כ"כ חשש שהשקר יתגלה בעתיד הרחוק או הקרוב.

תשובה »

יש לי רכב ישן שנשרף לו המנוע, ואני מעונין למכור אותו, גם כדי לא לשלם סתם את האגרה (טסט), גם כדי שהעירייה לא תקנוס אותי על החזקת גרוטאה (כבר שמו לי הודעה על הרכב), וגם כדי להרויח כמה שקלים. לפני סוכות דיברתי עם קונה רכבים, והוא אמר לי שהוא רוצה לקנות אותו (לשיפוץ) בסכום של 1500 ₪, שזה מחיר טוב עבורי. הוא אמנם לא ראה כלל את הרכב, אך לפי התיאורים שלו זה נשמע לו סביר. סיכמנו שנדבר אחרי סוכות באופן סופי. כמובן שהוא יכל להגיע ולומר שלא מוצא חן בעיניו ולא לקנות, לא היה סיכום סופי. בינתיים פרצה המלחמה, וכשדיברתי איתו השבוע הוא אמר לי שהוא מגוייס למלחמה, ואמנם כעת הוא בבית אבל זה לא זמן מתאים לעשות עסקים, והוא ידבר איתי אח"כ. בינתיים אני לחוץ בגלל הטעמים הנ"ל שגורמים לי למעשה הפסד. דיברתי היום עם מישהו נוסף, והוא ג"כ הסכים על פי התיאור לשלם 1500 ₪, והוא מוכן לבוא כעת לראות את הרכב ולקנות אם אכן ימצא חן בעיניו. השאלה אם אני צריך להמתין ל'קונה' הראשון, שלא התחייב לי עדיין, וגם אינני יודע מתי הוא יתפנה לכך, ובפרט שהוא ג"כ יכול לחזור בו מכל העיסקה. אינני רוצה להתקשר אליו כעת ולומר לו שיש לי מישהו אחר, כיון שכששוחחתי איתו הוא היה קצת 'עוין' (עם מסר של: אני נמצא בעזה ואתה מתעסק במכירת רכבים משומשים), השאלה אם יש בכך משום מחוסר אמנה?

תשובה »

יש לנו סיר עם מכסה זכוכית, שבגלל מבנה מסויים, מצטברים בו באופן קבוע אדים / נוזלים בין המכסה לידית שלו. ניתן לראות את הנוזלים הצבורים. קשה לשחרר את הנוזלים האלה, ואין דרך להגיע אליהם ולנקות את האיזור. שאלתי: כאשר סיר זה משמש לבישול מאכל בשרי, ומצטברים בו אדים מהמאכל הבשרי, ולאחר מכן משתמשים בו גם לבישול מאכל פרווה, האם המאכל הפרווה נעשה בשרי?

תשובה »

אצל אחינו האשכנזים יש מושג שנקרא "חיוב", כלומר האבל על אביו או אמו ל"ע עובר קבוע לפני התיבה, אצלם זו ממש חובה. האם אצלנו הספרדים, יש חובה כזו מפורשת בפוסקים (שו"ע למשל)? ברור שיש לומר קדיש, ואולי אפילו יש עניין וזכות לנפטר שבנו עובר לפני התיבה, אך אני שואל האם יש חובה מפורשת ומוחלטת בפוסקים לעבור לפני התיבה? הרי אצל רוב קהילות הספרדים יש ש"צ קבוע שעובר לפני התיבה, ולא נתקלתי בבית כנסת ספרדי שמזיז את הש"צ הקבוע מפני אבלים הרוצים לעבור קבוע לפני התיבה.

תשובה »

אנו עורכים בעז"ה בר מצוה לבנינו בזמן הקרוב, והוריי רגילים לתת לנו לפני כל בר מצוה סך 5000 ₪, להשתתפות בהוצאות. האם צריך להפריש מזה מעשר כספים, או שכיון שזה מיועד להוצאות מסוימות אין צורך (כמובן שכל הכסף מתערבב בחשבון בנק, אבל בגדול זו מתנה להשתתפות בהוצאות. כמו כן, אנו שוכרים דירה ב 6000 ₪ ומשכירים דירה ב 4500 ₪, האם אנו צריכים לתת מעשר כספים מהשכירות שאנו מקבלים? או שזה מתקזז? ובמידה וצריך, ואם זה נפק"מ, אנו משלמים עדיין משכנתא של 2500 ₪ על הדירה שאנו משכירים, האם זה מתקזז?

תשובה »

יולדת שצריכה לצאת בשבת / יום טוב ללידה, ויש לה נהג גוי, האם מותר שילוו אותה גם אימה וגם בעלה? והאם מותר לה לעשות 'תחנה' נוספת כדי לקחת את אימה? והאם יש הבדל בין שבת לבין יום טוב? האם מותר להראות לגוי היכן יש כסף? (בשמירת שבת כהלכתה כתוב שאסור).

בתוך ה'תחום' כן,


מחוץ לתחום- רק אם צריך את שתיהם [למשל- צריך את הבעל כדי שידבר עם הצוות הרפואי ו'יזכיר' להם מדי פעם לטפל וגם צריך את האמא כדי שתסייע לאשה בהקלת הכאבים בזמן הלידה עצמה]


'תחנה' נוספת- אם יש צורך כנ"ל בודאי מותר [לתשומת לב- הכונה להקלה בזמן הלידה עצמה] ואם אין צורך ממש – אם יש 'יתובי דעתא' כי היא מפחדת ללדת בלי אמא שלה א,כ מותר, אבל אם רק כדי 'לכבד' אותה א"כ אסור


– כל הנ"ל גם ביום טוב מפני שיש הבערות חדשות כל רגע


זו לא כל כך שאלה מעשית, מפני שאם אין ארגון חסד שיש לו נהגים נכרים, א"כ מהיכן ימצא נהג בלי כסף- וממילא הצורך להגיע לבית חולים מכריח גם תשלום – כפי שצריך לענות לפקידת הקבלה על שאלות של תשלום [קופת חולים וכתובת וכו'] למרות שהיא יהודיה וזה חמור הרבה הרבה יותר


האם "זמני היום" באתר יועילו לך?