יום חמישי
י' תמוז התשפ"ו

מה צריך לעשות כשנותנים לגבאי מתנות לאביונים, לפני פורים על מנת שהוא יעביר בפורים? איזה תנאי כלשהו שלא יזכה במעות עד פורים? כאצלי זה עדיין ליל פורים ואצל העני זה כבר יום הפורים זה לכתחילה? למה אין בעיה עם שליחות-גבאי צדקה, זה הרי דברי קבלה ולכאורה אין אומרים חזקה שליח עושה שליחותו

תשובה »

בל"נ אאסוף מתנה לאביון בפורים (אודיע לציבור שזו מתנה אחת מתוך שתיים). הוא מוכר לי כאביון, ויש גם מכתבי רבנים המעידים על כך. הבעיה שלא אוכל להעביר לו בפורים עצמו, הוא לא גר לידי. אפשר לעשות העברה בנקאית, אבל כמדומני שהבנקים אינם עובדים ממש בפורים עצמו. האם די בכך שאקנה את הכסף עבורו בפורים ואעביר לו מיד לאחר מכן? האם כדאי גם להודיע לו בפורים שאני אוסף עבורו, אולי גם להודיע את הסכום (הוא יודע שאאסוף עבורו)? האם יש דרך מהודרת יותר? אולי להעביר אליו בעצמי מראש סכום מסוים, ולהתנות שזה ייחשב כמתנות אביונים, ואחר כך לקזז סכום זה מסכום הכסף שאקבל בפועל עבורו

תשובה »

שלום וברכה, אני רוצה להגיע להתפלל בכותל אחרי שלא הייתי שם יותר מחודש. האם אני צריכה לעשות קריעה? יש לציין שאני נמצאת בירושלים כמעט כל יום אבל גרה בישוב ליד. האם יש דרך להימנע מזה? אם כן צריך לעשות קריעה האם מותר לעשות על חולצה ישנה ששמים מעל הבגדים ואז להוריד מיד? איך בדיוק עושים את זה ?עם מספריים?

תשובה »

אני עובדת במשרד שהכניסה אליו היא ע"י כרטיס אלקטרוני, האם מותר לי להישאר בעבודה בשעות הערב אם אין מספיק גברים ונשים למנוע ייחוד? בעלי יודע היכן אני, אך אינו יכול להיכנס מכיון שאין לו כרטיס, אציין שלפעמים אנשים חוזרים לעבודה בערב.

אני עובדת במשרד שהכניסה אליו היא ע"י כרטיס אלקטרוני, האם מותר לי להישאר בעבודה בשעות הערב אם אין מספיק גברים ונשים למנוע ייחוד? בעלי יודע היכן אני, אך אינו יכול להיכנס מכיון שאין לו כרטיס, אציין שלפעמים אנשים חוזרים לעבודה בערב.

אם יכולים אנשים להגיע בכל רגע, והדבר מצוי שיתכן שיבואו 3 אנשים, אם כן הדבר הוא בגדר "פתח פתוח לרשות הרבים", ואין בכך משום יחוד. אם המצב אינו כן, יש לדאוג שיהיה גם לבעלך כרטיס ושהוא יהיה באותה עיר. [בכל אופן יש להזהר לשמור מרחק כדי שלא יווצר מצב של "לבו גס בה", שמלבד הסכנה הגדולה שבדבר, גם דיני יחוד באופן זה חמורים יותר.]

האם "זמני היום" באתר יועילו לך?