יום חמישי
י' תמוז התשפ"ו

שלום וברכה, אני רוצה להגיע להתפלל בכותל אחרי שלא הייתי שם יותר מחודש. האם אני צריכה לעשות קריעה? יש לציין שאני נמצאת בירושלים כמעט כל יום אבל גרה בישוב ליד. האם יש דרך להימנע מזה? אם כן צריך לעשות קריעה האם מותר לעשות על חולצה ישנה ששמים מעל הבגדים ואז להוריד מיד? איך בדיוק עושים את זה ?עם מספריים?

תשובה »

אבי שיחיה מכין בכל שנה לקראת פסח מין מאכל מסוים שהיו אוכלים בבית הוריו, ושולח לכל הילדים הנשואים בכל רחבי הארץ. הדבר גורם לו סיפוק גדול מאד ונוסטלגיה עמוקה. הבעיה שהמאכל כפי שהוא כמעט ואינו ראוי לאכילה, ורוב ואולי כל הילדים מקבלים ממנו זאת בתודה אך לא טועמים ממנו כלל, ומסתבר שבסופו של דבר הכל נזרק לפח. השאלה האם מותר ואולי צריך לומר לו בכל שנה מחדש שזה מאד טעים וכולם מאד נהנים לאכול זאת, וכעין הקונה מקח רע בשוק שיש לשבחו בעיניו, ויש בכך גם משום כיבוד הורים כיון שזה מאד משמח אותו, או שיש בכך משום שקר האסור. אין כ"כ דרך ביניים ותשובות מתחמקות, כיון שהוא שואל ישירות אם אכלו ואם היה טעים וכו'. מה שכן – אפשר להשיב באמצעות המייל ולא בשיחה ישירה, אם זה יותר 'קל' מבחינת השקר. במצב הענינים הנוכחי אין כ"כ חשש שהשקר יתגלה בעתיד הרחוק או הקרוב.

תשובה »

יש לי רכב ישן שנשרף לו המנוע, ואני מעונין למכור אותו, גם כדי לא לשלם סתם את האגרה (טסט), גם כדי שהעירייה לא תקנוס אותי על החזקת גרוטאה (כבר שמו לי הודעה על הרכב), וגם כדי להרויח כמה שקלים. לפני סוכות דיברתי עם קונה רכבים, והוא אמר לי שהוא רוצה לקנות אותו (לשיפוץ) בסכום של 1500 ₪, שזה מחיר טוב עבורי. הוא אמנם לא ראה כלל את הרכב, אך לפי התיאורים שלו זה נשמע לו סביר. סיכמנו שנדבר אחרי סוכות באופן סופי. כמובן שהוא יכל להגיע ולומר שלא מוצא חן בעיניו ולא לקנות, לא היה סיכום סופי. בינתיים פרצה המלחמה, וכשדיברתי איתו השבוע הוא אמר לי שהוא מגוייס למלחמה, ואמנם כעת הוא בבית אבל זה לא זמן מתאים לעשות עסקים, והוא ידבר איתי אח"כ. בינתיים אני לחוץ בגלל הטעמים הנ"ל שגורמים לי למעשה הפסד. דיברתי היום עם מישהו נוסף, והוא ג"כ הסכים על פי התיאור לשלם 1500 ₪, והוא מוכן לבוא כעת לראות את הרכב ולקנות אם אכן ימצא חן בעיניו. השאלה אם אני צריך להמתין ל'קונה' הראשון, שלא התחייב לי עדיין, וגם אינני יודע מתי הוא יתפנה לכך, ובפרט שהוא ג"כ יכול לחזור בו מכל העיסקה. אינני רוצה להתקשר אליו כעת ולומר לו שיש לי מישהו אחר, כיון שכששוחחתי איתו הוא היה קצת 'עוין' (עם מסר של: אני נמצא בעזה ואתה מתעסק במכירת רכבים משומשים), השאלה אם יש בכך משום מחוסר אמנה?

תשובה »

יש לנו סיר עם מכסה זכוכית, שבגלל מבנה מסויים, מצטברים בו באופן קבוע אדים / נוזלים בין המכסה לידית שלו. ניתן לראות את הנוזלים הצבורים. קשה לשחרר את הנוזלים האלה, ואין דרך להגיע אליהם ולנקות את האיזור. שאלתי: כאשר סיר זה משמש לבישול מאכל בשרי, ומצטברים בו אדים מהמאכל הבשרי, ולאחר מכן משתמשים בו גם לבישול מאכל פרווה, האם המאכל הפרווה נעשה בשרי?

תשובה »

1. אם מונחת קופסת תבלינים על המיקורגל (קופסת פלסטיק המכילה קופסאות פלסטיק ושקיות של תבלינים), ובמיקורגל מחממים דברים בשריים ממש, והחלק העליון שלו מתחמם, האם יש חשש שהתבלינים יהיו בשריים? 2. אם במיקורגל עצמו נשארים פיסות קטנות של בשר ממש, ומחממים בו מאכל (בתוך כלי פתוח) פרווה, האם הוא הופך להיות בשרי, לענין לאכול איתו חלבי, ולענין להמתין 6 שעות?

1. בדרך כלל לא, רק צריך לשים לב שהקופסאות לא יהיו פתוחות בקביעות כי לפעמים יש אדים כשפותחים את הדלת של המיקרוגל.


2. במיקרוגל עצמו תמיד יש אדים, ולכן בכל מקרה אי אפשר לאכול אם המאכל עם חלב ממש – גם אם אין בו פירורי בשר וגם אם יש


ולגבי המתנת שש שעות, אם יש ששים כנגד הבשר בודאי לא צריך להמתין שש שעות שהרי אין זה יותר מבישול בסיר בשרי, ואם אין ששים כנגדם יש בזה מחלוקת פוסקי זמנינו, ולכן במקום ספק בודאי שאפשר להקל.


האם "זמני היום" באתר יועילו לך?