יום שישי
י"א תמוז התשפ"ו

מה צריך לעשות כשנותנים לגבאי מתנות לאביונים, לפני פורים על מנת שהוא יעביר בפורים? איזה תנאי כלשהו שלא יזכה במעות עד פורים? כאצלי זה עדיין ליל פורים ואצל העני זה כבר יום הפורים זה לכתחילה? למה אין בעיה עם שליחות-גבאי צדקה, זה הרי דברי קבלה ולכאורה אין אומרים חזקה שליח עושה שליחותו

תשובה »

בל"נ אאסוף מתנה לאביון בפורים (אודיע לציבור שזו מתנה אחת מתוך שתיים). הוא מוכר לי כאביון, ויש גם מכתבי רבנים המעידים על כך. הבעיה שלא אוכל להעביר לו בפורים עצמו, הוא לא גר לידי. אפשר לעשות העברה בנקאית, אבל כמדומני שהבנקים אינם עובדים ממש בפורים עצמו. האם די בכך שאקנה את הכסף עבורו בפורים ואעביר לו מיד לאחר מכן? האם כדאי גם להודיע לו בפורים שאני אוסף עבורו, אולי גם להודיע את הסכום (הוא יודע שאאסוף עבורו)? האם יש דרך מהודרת יותר? אולי להעביר אליו בעצמי מראש סכום מסוים, ולהתנות שזה ייחשב כמתנות אביונים, ואחר כך לקזז סכום זה מסכום הכסף שאקבל בפועל עבורו

תשובה »

שלום וברכה, אני רוצה להגיע להתפלל בכותל אחרי שלא הייתי שם יותר מחודש. האם אני צריכה לעשות קריעה? יש לציין שאני נמצאת בירושלים כמעט כל יום אבל גרה בישוב ליד. האם יש דרך להימנע מזה? אם כן צריך לעשות קריעה האם מותר לעשות על חולצה ישנה ששמים מעל הבגדים ואז להוריד מיד? איך בדיוק עושים את זה ?עם מספריים?

תשובה »

ביתנו, כבת 18, עמדה בתחנת אוטובוס, ואוטובוס שנכנס לתחנה פגע בראשה עם המראה, בסייעתא דשמיא – חוץ מכאב חזק של המכה שנמשך כמה ימים – היא יצאה ללא פגע. שאלתינו היא האם היא צריכה לברך ברכת הגומל, וכן האם היא צריכה לברך כשעוברת שם (לאחר 30 יום) 'ברוך שעשה לי נס במקום הזה'. השאלה היא למנהג הספרדים (בן איש חי – כף החיים וסיעתם).

אם הפגיעה היתה חזקה שנחשבת 'מסוכנת', כלומר, לא משהו שכבר כמעט עצר באופן מוחלט אלא שעדיין נסע קצת ואז היתה הפגיעה, ולכן יש כאן באמת נס:


ברכת הגומל למנהג עדות המזרח- בדרך כלל המנהג שלא מברכים בשם ומלכות אלא מברכים בלי שם ומלכות, נשים כמעט ולא מברכות בכלל מלבד בלידה, לכן לא תברך ואם תרצה יכולה ללכת לבית כנסת ולשמוע ברכת הגומל ממישהו אחר שמברך [צריך לומר לו שיוציא ידי חובה]


ברכת ברוך שעשה לי נס – יש מחלוקת אם מברכים על נס כזה, למעשה נכון לברך בלי שם ומלכות.


האם "זמני היום" באתר יועילו לך?